Soms warrig, maar wel een vlot lezend boek

elinevandm 23 februari 2024
Rainy woont samen met haar partner Grant op een afgelegen plek. Als hij op zakenreis gaat, nodigen Rainy’s vriendinnen haar uit op een trip naar Vegas. Rainy beseft dat het geen goed idee is om mee te gaan gezien ze daar een verleden heeft. Na lang aandringen stemt ze in, maar daar krijgt ze al snel spijt van. Iemand van de groep verdwijnt immers spoorloos na een avondje uit. Alleen was zij niet het beoogde slachtoffer, maar wel Rainy.

Een eerlijke leugen is het tweede vertaalde werk van Tarryn Fisher na De echtgenotes. Fisher werd geboren in Zuid-Afrika en schreef verschillende boeken in het Engels, vooral in de genres romantiek, thriller en new adult. Het verhaal bestaat uit twee tijdspannes, een gedeelte vroeger en nu. In het vroege stuk gaat het om Summer, een dertienjarige die samen met haar moeder Lorraine haar toevlucht zoekt in een oude vrouwengevangenis. De leden leven er samen in een soort sekte. Aanvankelijk loopt het leven goed voor beiden tot de echte waarheid begint door te dringen en ze geen kant meer op kunnen. In het gedeelte dat focust op de tegenwoordige tijd maken we kennis met Rainy. Zij leeft samen met haar vriend Grant. Als hij op zakenreis moet en de vriendinnenclub van Rainy haar mee wil nemen op een tripje naar Vegas, is ze terughoudend. Ze heeft zo haar redenen om deze plek te mijden, maar laat zich uiteindelijk toch overhalen. Als een vriendin verdwijnt, beseft Rainy dat dit samenhangt met haar verleden. Zij is de enige die dit kan rechtzetten en moet dus in actie komen.
Het verhaal bevat geen grote groep personages en focust in feite alleen op Rainy en Summer. Deze twee personages komen goed uit de verf. De sekte die zich in de oude vrouwengevangenis ophoudt, heeft een diepe indruk nagelaten op Summer en haar strijd naar rechtvaardigheid is moedig. Zij en Rainy zijn wel zowat de enige personages die genoeg uitgewerkt worden. De overige komen te weinig aan bod om duidelijk te weten wie ze zijn, waar ze voor staan en wat hun achtergrond is. Het is dus moeilijk connecteren met sommige van hen. Een eerlijke leugen is een boek dat soms ook warrig is en waarbij op het einde een naam weer naar voren wordt gebracht, die de lezer hoogstwaarschijnlijk al lang vergeten is. Het boek lijkt soms in stukjes verdeeld die niet echt bij elkaar lijken te horen. Zo is er in de huidige tijd de uitstap naar Vegas waar het lijkt of de schrijfster op zoek gaat naar een reden om personages in contact te brengen met de sekte en hun verleden. Om tot die apotheose te komen, wordt het liefdesleven van Rainy gebruikt, wat vergezocht is.

Een eerlijke leugen is echter wel een vlot lezend boek dat de lezer in enkele uurtjes uit kan lezen, perfect voor fans van vrouwenthrillers.

Deze recensie verscheen eerder op Vrouwenthrillers.nl. Ik wil ook Uitgeverij Boekerij van harte bedanken voor het recensie exemplaar.

Meer recensies van elinevandm