Iets minder sterk dan de voorgaande delen

elinevandm 08 april 2024
Een dodelijke gok is het 14e deel uit de Roy Grace reeks. Na een jarenlange stilte en geen nieuwe boeken rond Roy Grace in het Nederlands, kwam met ‘Een dodelijke gok’ eindelijk nog eens een nieuw deel op de markt. Vele fans (waaronder mezelf) waren in de wolken want de sympathieke en gedreven Grace weet telkens de harten te stelen.

Dit 14e deel staat bol van de actie en echt saai wordt het nooit. Het verhaal vangt al meteen aan met een bom in het stadion en een ontvoering. Roy Grace wordt daarop gekatapulteerd in de duistere onderwereld van Brighton en de machtsspelletjes die daar gespeeld worden onder de rijke maffialeden. Als de zoon van de rijke ondernemer Kipp Brown wordt ontvoerd is dit al snel groot nieuws en wordt alles in het werk gesteld om hem op tijd levend terug te vinden. De oplossing van dit hele gebeuren is een beetje voorspelbaar en misschien toch net te makkelijk gevonden. Ik vond dit deel persoonlijk ook veel minder sterk in elkaar zitten dan bepaalde voorgaande delen en ook de aangesneden onderwerpen waren wat minder mijn ding. Elk zijn smaak natuurlijk, maar toch hoop ik stiekem op een sterker 15e deel. Gelukkig staat dat nog voor 2024 gepland en is het dus niet al te lang meer wachten! Voor een dodelijke gok geef ik 3,5 sterren.

Meer recensies van elinevandm