Mooie beschrijvingen van de streek en menselijke personages

elinevandm 31 oktober 2019
Dodencirkel van Elly Griffiths is het eerste boek met Ruth Galloway in de hoofdrol. Galloway die college geeft aan de universiteit wordt betrokken bij een politieonderzoek naar het verdwenen meisje Lucy. Ze is 10 jaar geleden ontvoerd uit haar bed en werd daarna nooit meer teruggezien. Er wordt aangenomen dat ze dood is, maar haar lichaam werd nooit teruggevonden. De politie tast in het duister, de enige aanwijzingen die ze hebben zijn mysterieuze brieven die inspecteur Nelson ontvangt en die betrekking hebben op de verdwenen kleuter. In deze brieven staan er ettelijke verwijzingen naar de Bijbel, citaten uit boeken, staan er eveneens archeologische termen in en wordt er naar offers verwezen.

Wanneer er dan na enkele weken nog een vierjarige verdwijnt, is de chaos compleet. Galloway moet bovendien voor haar leven gaan vrezen en ontvangt een niet mis te verstane boodschap. Dodencirkel rondt af met een spannende actiescène maar is voor mij net iets teveel van ‘heb ik eerder ook wel al eens gezien in een boek’. Schrijvers putten vaak uit hetzelfde vaatje en dat was met dit einde niet anders.

Verder is dit zeker een aangenaam boek om te lezen. Geen gruwelijke scènes, maar mooie beschrijvingen van de streek, goed uitgewerkte personages die down to earth zijn en bovenal menselijk zijn. Dodencirkel is een goed boek maar mist net dat extra beetje. Daarom 4 sterren!

Meer recensies van elinevandm