Uniek en onverwacht

Elke 07 april 2021
In Hell City volgen we een meisje dat niet meer weet wie ze is en waar ze is. Ze belandt in een letterlijke hel en moet daarin zien te overleven. Een wereld vol vuur, angstaanjagende monsters en constante verderfenis. Zal het Allie lukken om te ontsnappen?

Hell City heeft een unieke premisse en verhaallijn, die ik nog nooit eerder in een boek heb gezien. Ondanks het feit dat het een novelle betreft, is de opbouw goed en voelt het boek nergens te kort aan. We ontmoeten ons hoofdpersonage in een soort hel, een hel die ze Hell City gaat noemen, omdat het op een brandende, verlaten stad lijkt. Het verhaal bouwt zich langzaam op. Eerst probeert Allie, zoals ze zichzelf gaat noemen aan de hand van een armband die ze draagt, zich bewust te worden van de situatie waarin ze zich bevindt. Is ze dood? Waar is ze eigenlijk? En van wie zijn de mysterieuze tekeningen die op de muur van de brandende kamer waarin ze zich bevindt verschijnen? Allie’s zoektocht naar wat er met haar aan de hand is, maar vooral haar wil om te overleven en om zich niet te laten kennen, zorgen voor een uniek verhaal waarin je telkens denkt: wat nu? Als lezer heb je geen idee van wat er gaat komen en dát is knap, als je dat als schrijver kunt.

Daarnaast zijn er natuurlijk de monsters. Hoewel ik niet écht op het randje van mijn stoel zat tijdens het lezen van Allie’s gevechten en ontsnappingen met de monsters, vond ik de illustraties die zijn toegevoegd aan het verhaal echt heel erg tof. Die zorgen er toch voor dat je de monsters meer kunt visualiseren en dat ze echt tot leven komen in het verhaal. Al met al maakt het einde dit boek vooral een uniek verhaal. Ik denk dat ik Hell City zonder het einde een stuk minder goed had begrepen of leuk had gevonden. Het einde weeft het hele verhaal samen, en hoewel het een tikkeltje uitleggerig overkomt, zorgt het er wel voor dat Hell City een gelaagd en complex verhaal wordt.

Lees mijn volledige recensie op mijn blog.

Meer recensies van Elke