Een doorzetter in de harde k-popwereld

Elke 15 november 2020
Als k-popfan was ik meteen geïntrigeerd: een voormalig lid van Girls Generation schrijft een young adult-roman, gedeeltelijk gebaseerd op haar eigen ervaringen in het wereldje. Je kunt je wel voorstellen dat ik daarom meteen naar dit boek uitkeek. Ik was enorm benieuwd naar wat Jessica Jung zou schrijven, en wat voor boek het zou worden. Uit mijn ervaringen als fan weet ik dat het wereldje hard is, en dat de k-popsterren helse trainingen ondergaan om uiteindelijk te debuteren. Al is de kans op een debuut in een groep eigenlijk ontzettend klein.

'Shine' is een geslaagd verhaal over de k-popwereld. Het laat goed zien wat de trainees allemaal moeten doorstaan om maar een kleine kans te hebben op een debuut. Het is hard. Van urenlange trainingen waar de trainers hen tot het uiterste drijven tot de vijandigheid van andere trainees die allemaal vechten om een debuut. Jung laat goed zien dat het een wereldje is waarin iedereen voor zichzelf vecht. Waarin vrienden maken niet belangrijk is, maar waar je het beste moet zijn. Zelfs als je daarvoor anderen in de grond moet stompen.

Dit gebeurt er ook met Rachel Kim, een Koreaans-Amerikaanse die met haar familie naar Zuid-Korea is verhuisd om haar droom na te jagen. Ze wil een k-popster worden, en met haar stem kan dat nog wel eens lukken. Maar ondanks dat Rachel hard werkt en veel doorzettingsvermogen toont, zijn er anderen die haar uit de weg willen ruimen. Zoals Choo Mina, dochter van een chaebol - een rijke CEO - en supergoede trainee, die Rachel niet uit kan staan en er alles aan doet om haar het leven zuur te maken. En die streken van Mina, die gaan ontzettend ver. Jung laat goed zien dat de vijandigheid tussen de trainees écht is en dat wanneer de camera's aanstaan ze allemaal goed kunnen acteren. De vijandigheid, de harde wereld, de helse trainingen - de auteur weet goed neer te zetten hoe moeilijk het is voor Rachel om door te zetten.

Maar tegelijkertijd voelt het af en toe over de top aan. Mina's streken. Jason Lee's onthulling. Het voelt allemaal een beetje té. Tegelijkertijd vraag ik me af hoeveel ervan gebaseerd is op echte gebeurtenissen. Op basis van wat ik weet van het wereldje, is het niet onwaarschijnlijk dat zulke dingen echt gebeurd kunnen zijn. Alleen vroeg ik me ook af of het niet té veel 'Mean Girls'-achtig werd. Het werd me, simpel gezegd, soms een beetje te veel van het goede. Ook bepaalde gebeurtenissen worden in mijn ogen niet goed genoeg opgebouwd of verklaard, en beweegredenen van enkele personages zijn na het lezen van het einde nog verwarrend. Dat is jammer.

Al met al is Jung erin geslaagd om een goed debuut neer te zetten. Met 'Shine' heeft Jung de harde k-popwereld geopenbaard en laten zien hoe hard het is om uiteindelijk te kunnen debuteren in een groep. Tegelijkertijd is het boek af en toe over de top dramatisch en zijn beweegredenen van bepaalde personages niet helemaal duidelijk of logisch. Uiteindelijk is Rachel Kim het hart van het verhaal, en zorgt haar doorzettingsvermogen, haar vastberadenheid en haar vriendelijkheid ervoor dat je als lezer door blijft lezen. Je merkt dat Jung heel veel van haarzelf in Rachel heeft gegoten, en als ze dat niet had gedaan was het verhaal niet geslaagd geweest.

'Shine' is een intrigerend verhaal over een hard wereldje waarin er velen falen en enkelen kunnen schitteren. Gelukkig is Rachel Kim - na al haar perikelen met kattige trainees, liefdesproblemen en mensen die niet in haar geloven - iemand die zich tot de laatste categorie kan rekenen. 'Shine' krijgt van mij 3 sterren.

Meer recensies van Elke