De romantiek spat ervan af... maar wat is er verder?

Elke 23 oktober 2019
Serpent & Dove is het debuut van schrijfster Shelby Mahurin, en gaat over een wereld waarin heksen opgejaagd worden door chasseurs - speciaal getrainde mannen die door de kerk worden ingezet om heksen op te sporen en te vermoorden. In deze wereld worden Lou, een Dame Blanche, en Reid, een hooggewaardeerde chasseur, door een vreemde twist van het lot aan elkaar gekoppeld.

Serpent & Dove bevat een interessante premisse, zeker met het haat-liefde-aspect dat veel YA-lezers zullen herkennen. Hoewel het boek zou gaan over een intrigerende wereld van heksen en magie, vinden we dit helaas niet genoeg terug in het daadwerkelijke verhaal. Er worden twee soorten magie onderscheiden in het verhaal, maar deze worden vooral getoond in plaats van verteld. Het gaat hier om de Dame Blanches - heksen die dingen kunnen afpakken van mensen (zoals zicht) en zichzelf er mee kunnen versterken - en bloedheksen (Dame Rouges?) die door middel van hun bloed magie kunnen uitoefenen. Helaas wordt de magie echter niet per se duidelijk uitgelegd en worden er weinig grenzen gesteld. Het zou fijn zijn om, ondanks dat het 'show don't tell' principe heilig is, wat meer uitleg te krijgen over hoe de magie precies werkt. Ook wordt de wereld van de heksen weinig geëxploreerd, en hoewel dat in het tweede deel ook nog kan, is een eerste deel in een fantasy-serie juist bedoelt om de wereld te exploreren waarin het boek zich afspeelt.

De relatie tussen Lou en Reid is daarom het hart van het verhaal. De lezer leert beide personages kennen doordat de schrijfster van hen beide POV-hoofdstukken heeft geschreven. Hoewel het zeker interessant is, vond ik Reids POV eerder zorgen voor het ontbreken van spanning. Zijn POV is zeker vermakelijk, omdat het je een kijkje geeft in zijn hoofd terwijl hij worstelt met Lou's gedrag en haar vreemde uitspraken. Toch had zijn POV van mij best mogen ontbreken, zodat er wat mysterie over zou blijven. Lou's POV is hilarisch - vooral door haar botte en vulgaire uitspraken - en is daarom echt een genot om te lezen. De relatie tussen de twee hoofdpersonages komt goed tot stand, al had er wel wat meer ontwikkeling in mogen zitten op romantisch gebied. Het lijkt nu echt van 1 tot 100 te gaan in de span van een paar hoofdstukken. De andere personages krijgen helaas weinig kans om te schitteren, aangezien de focus écht ligt op de romance tussen Lou en Reid, maar Coco en Ansel zijn beide personages die leuk ingevuld worden en hopelijk in deel twee wat meer aan bod komen.

Het plot van het boek draait ook vooral om de romance tussen Lou en Reid, maar ook om de mysteries rondom Reid's familie en Lou's verleden (en ook haar familie). Ik had graag meer gelezen over deze mysteries, vooral omdat beide personages zo met hun families worstelen, maar dit was niet per se een minpunt. Toch lag de focus heel erg op de relatie, en niet zozeer om de omliggende relaties tussen andere personages.

Waarom kies ik dan toch voor 4 sterren? Uiteindelijk is het de taak van een boek om te vermaken en om ervoor te zorgen dat ik niet wil stoppen met lezen. Dat heeft dit boek gedaan. Door de relatie en het gekibbel tussen Reid en Lou zat ik constant op het puntje van mijn stoel en wilde ik niet ophouden met lezen. Het boek leest als een trein door de fijne schrijfstijl, de leuke personages en het spannende plot. Doordat Lou zich als heks geheim moet houden voor Reid, is er een enorme spannende rode draad door het verhaal, omdat je constant op je hoede bent: wanneer komt het geheim uit (want dat gebeurt sowieso). Kortom: het verhaal is alsnog, ondanks dat het op verschillende vlakken diepgang mist, een geweldige leeservaring, zeker voor de YA-lezer.

Serpent & Dove gaat over een allesoverstijgende romance tussen twee vijanden, waardoor het boek op dat vlak slaagt. Echter, als fantasy-YA, mist het de diepgang die nodig is om een geweldige fantasievolle wereld op te zetten met complexe bijpersonages, waardoor het nét niet perfect is. Daarom geef ik Serpent & Dove 3.5 sterren.

Meer recensies van Elke