Identiteitsfraude anno nu

Elke 03 november 2020
In 'Bijna echt' volgen we Brenda... of ja, Aurélie, een jong meisje dat fris wil beginnen in Amsterdam. Alleen gaat dat niet zoals ze verwacht. Een leugentje verandert in een web van leugens, verandert in een identiteitsfraude zo complex dat je wenkbrauwen constant omhoog staan.

Allereerst moet er gezegd worden dat dit boek als een trein leest. De schrijfstijl van Lisa van Campenhout is ontzettend vlot en zorgt ervoor dat je als het ware gevangen blijft in het web van Brenda. Je blijft maar doorlezen omdat je als lezer bang bent dat Brenda gesnapt wordt. Dat iemand zal ontdekken dat ze helemaal geen Aurélie heet, dat ze helemaal niet uit Parijs komt, dat ze geen duizenden euro's op haar bankrekening heeft en dat ze zelfs steelt. Van Campenhout houd je op je tenen.

Daarnaast de verhaallijn: die is spannend, maar nét niet spannend genoeg. Door de manier waarop de vertelling is opgezet, door middel van een raamvertelling, zorgt dit ervoor dat de spanning gedeeltelijk wegvalt. Brenda vertelt haar verhaal namelijk aan iemand: dus we weten dat ze al gepakt is, voordat het verhaal begint. Dat is jammer, want dit zorgt ervoor dat de spanning gedeeltelijk verdwijnt en er een voorspelbaarheid inkruipt. Het verhaal is echter wél spannend. Je verwacht als lezer, zoals ik al zei, telkens dat er iemand door Brenda's persona zal prikken, dat haar masker zal worden ontdekt, maar dit gebeurt uiteraard pas tegen het eind van het verhaal aan... Tevens heeft Lisa van Campenhout goed beschreven hoe het influencerleventje in elkaar zit. Van het honderden foto's maken tot je de perfecte hebt tot het krijgen van gratis spullen en uitnodigingen tot exclusieve feestjes. Het lijkt een droom, maar van Campenhout laat goed zien dat er ook een schaduwkant aan zit. Iedereen is een concurrent, het is uiteindelijk maar werk, en je staat constant in de spotlichten. Josephine, Catharina en Raina zijn hier perfecte voorbeelden van.

De personages in dit boek zijn bovendien gelaagd. Josephine is blij met haar werk, maar tegelijkertijd onzeker en lief. Catharina is een harde businessvrouw, en tegelijkertijd vriendelijk en intelligent. En Brenda is het interessantste personage van hen allemaal. Door haar identiteitsfraude zie je als lezer een echte wil om zichzelf te bewijzen. Een wil om iemand te zijn, gezien te worden. Brenda leert uiteindelijk dat er niets beter is dan jezelf zijn, maar dat heeft wel een hoge prijs. Eigenlijk maakt ze geen ontwikkeling door, want aan het eind heeft ze niet echt spijt van wat ze heeft gedaan. Dat is wel jammer, maar ook wel intrigerend.

Al met al is 'Bijna echt' een geslaagd debuut vol intrige, fraude en wilde avonturen van een meisje dat zich voordoet als iemand anders en daar bíjna in slaagt. Op een paar minpuntjes na was dit echt een sterke en intrigerende YA, maar het is geen hoogvlieger. 3.5 sterren.

Meer recensies van Elke