Ontroerend verhaal dat je doet nadenken

Elke 04 november 2019
In Het vuur in mij van schrijfster Erin Stewart volgen we Ava, een meisje dat een allesverwoestende brand heeft overleefd maar nu helemaal opnieuw moet beginnen: ook met een lichaam waarin ze haar oude zelf niet in herkend.

Het vuur in mij is een ontzettend heftig verhaal. Het gaat over de gevolgen van brand, hoe brandwonden je zelfbeeld compleet veranderen en hoe je je moet navigeren tussen allerlei rollen die door de mensen uit je omgeving op je geprojecteerd worden. Ava worstelt met die rollen, want ze wil geen slachtoffer zijn, maar ook geen overlever. Ze weet niet hoe ze zich moet voelen, maar één ding weet ze wel: ze voelt zich niet meer thuis in haar verbrande lichaam. Die innerlijke confrontatie die Ava constant ervaart, door zichzelf maar ook door de reacties van anderen, komt hard aan. Je merkt zelf dat je ook dingen herkent waar je je zelf aan schuldig hebt gemaakt, wat ook wel een spiegel voor hield. Ava's weg naar zelfacceptatie is daarom ontzettend confronterend, heftig en emotioneel. Watt slaagt erin om haar verhaal geen cliché te maken, maar juist een weg die de verschillende paden van Ava navigeert rondom haar nieuwe leven.

Maar niet alleen Ava's emotionele reis staat centraal, ook die van haar vriendin Piper - die door een ongeluk in een rolstoel terecht is gekomen - is heftig en realistisch beschreven. Je merkt goed dat Ava volledig opgaat in haar eigen verdriet, wat logisch is, maar daardoor niet ziet wat er met Piper aan de hand is. Dit laat goed zien hoe moeilijk het is om te begrijpen hoe mensen zich voelen, want onder een glimlach kan een hoop pijn zitten. Daarom is het contrast van Ava, die haar verdriet op haar mouw spelt, en Piper, die het in zichzelf kapselt, zo sterk. Maar de manieren waarop verdriet wordt verwerkt in het boek zijn in alle gevallen sprekend en goed beschreven, zoals ook dat van de ouders van het nichtje van Ava, dat omgekomen is in de brand die Ava ook haar ouders ontnam.

Dit verhaal is dus zo sterk vanwege de manier waarop het trauma bespreekt, waarop het je weet te raken, en waarop het je de weg laat zien naar zelfacceptatie. Het vuur in mij is heftig, maar wel een boek dat nodig is om de gevolgen van brand bespreekbaar te maken en mensen te laten inzien wat het met mensen doet, niet alleen aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant; op emotioneel vlak. Naast de heftige thema's zit er ook genoeg humor in het verhaal, met Ava en Piper die elkaar voor van alles uitmaken (wat echt hilarisch was) en allerlei andere zelfspot, waardoor het niet te zwaar wordt; de emotionele laag is echter nog steeds de rode draad van het verhaal, en dat is helemaal oké. Dit boek zal je doen laten huilen, lachen en dan wéér huilen, dus bereid je alvast voor... want Het vuur in mij is een boek dat je gelezen moet hebben.

Meer recensies van Elke