Waar is de dangerous alliance?

Elke 29 december 2019
In Dangerous Alliance volgen we Lady Victoria Ashton, de jongste dochter van een Engelse lord. Door een onverwachte wending in het leven van haar zus, wordt Victoria gedwongen om op zoek te gaan naar een geschikte echtgenoot. Echter is dat, gezien gevaarlijke en mysterieuze aanslagen op haar leven, nogal een moeilijke onderneming. Moet ze kiezen voor de ruwe diamant Mr. Carmichael? Of toch voor haar oude familievriend Tom Sherborne, die haar in de steek heeft gelaten?

Dangerous Alliance wordt een 'Austentacious novel' genoemd, maar in mijn ogen wordt dit helaas niet helemaal waargemaakt. Waar Austen gevatheid en nuance in haar verhalen verwerkt, is er geen nuance of gevatheid in Dangerous Alliance te ontdekken. Het enige waar de roman op bouwt in het nalatenschap van Austen, is dat onze heldin, Victoria, zich in de schoenen van diverse Austen heldinnen probeert te verplaatsen, zoals Elizabeth Bennet of Fanny Price. Wat wel typisch Austen is, is met wie Victoria uiteindelijk kiest te trouwen, wat mij immens teleurstelde. Ik vond het nogal voor de hand liggend. Bovendien is de titel ook nog een raadsel. Met wie sluit Victoria een 'dangerous alliance'? Of waar slaat dat 'dangerous alliance' eigenlijk op? Verwacht niet hier een antwoord op te krijgen, want na het lezen van dit boek is de titel nog steeds een mysterie.

De voorspelbaarheid van het verhaal is daarom ook haar grootste minpunt. Cohen schrijft een interessante, typische achttiende-eeuwse roman, maar het is allemaal zó gemakkelijk te voorspellen. Je weet meteen wie er achter Victoria's aanvallen zit. Je weet ook meteen met wie ze zal eindigen, hoewel de andere optie - in mijn ogen - vele malen interessanter was. Deze voorspelbaarheid is daarom ook de grootste valkuil van de roman, want waar Cohen innovatief kon zijn met haar keuzes, koos ze voor een voor de hand liggend, cliché verhaal dat de lezer wel vermaakt maar het verhaal ook ontzettend onbeduidend en niet memorabel maakt.

Als je van achttiende-eeuwse romans houdt met een YA-tintje, dan is Dangerous Alliance wellicht iets voor jou. Hoewel het verhaal dus ontzettend voorspelbaar was, is het nog steeds vermakelijk. Voor de belezen lezer is het, net zoals het voor mij was, té voorspelbaar en daardoor zijn alle resoluties voor verhaallijnen niet bevredigend. Verwacht dus geen eureka-moment. Toch is Dangerous Alliance zeker geen slecht-geschreven verhaal, maar het is middelmatig op z'n best. Daarom verdient het ook 2,5 sterren - want het is niet slecht, maar het is zeker ook niet memorabel, innovatief of interessant.

Meer recensies van Elke