Niet zo'n héél gruwelijk spel...

Elke 18 juli 2019
Voor het schrijven van Gruwelijk spel stond Mirjam Hildebrand vooral bekend om het winnen van de Jonge Jury prijs voor haar YA-roman Voorlopers. Met Gruwelijk spel begaf ze zich ineens in het YA-thriller landschap, wat toch een tikkeltje anders is. Want naast het schrijven van een tof verhaal dat aansluit op de levenservaringen van jongeren, moest het ook nog eens enorm spannend zijn. Maar is dit gelukt?

Helaas ben ik geen fan van Gruwelijk spel, precies om de reden dat ik het niet spannend vond. Zo te zien zijn er genoeg lezers die dit wel vonden, maar bij mij sloeg Gruwelijk spel flink de plank mis. De spanning mistte, vooral omdat Daantje zich nooit echt in gevaar bevond. Naar mijn idee komt dit door de realistische setting van het verhaal. Het idee van Gruwelijk spel - het opsluiten in een doodkist waar de kandidaat vervolgens uit wordt gehaald om gruwelijke opdrachten te doen - klonk werkelijk geniaal, maar omdat het wordt gecombineerd met de pretpark setting, de geldprijs en de vele snufjes die worden toegevoegd omdat het 'veilig' zou zijn (er is telkens iemand bij de doodskist, er is zelfs ruimte om je mobiele telefoon op te laden, et cetera) is de spanning eigenlijk nihil. Het hele element van de doodskist voegt dus niet veel toe, behalve in kleine gedeeltes van het verhaal.

Ook omdat de novelle zo kort is, rond de 100 pagina's, heb je geen tijd om de personages echt goed te leren kennen. Hierdoor heb je ook de consequentie, wat bij een thriller ontzettend belangrijk is, dat je eigenlijk niet veel om de personages geeft. Daardoor wordt de spanning ook al véél minder, omdat je als lezer niet echt weet wie Daantje of Nora zijn; je hebt namelijk maar 95 pagina's de tijd om hen te leren kennen en dat is véél te kort. Aangezien je zo weinig van de personages weet, is het soms ook lastig om hun motivaties volledig te begrijpen. Het wordt in een ontzettend korte tijd verteld, waardoor je als lezer moet teruggrijpen op de geschiedenis van het personage en diens persoonlijkheid. Maar aangezien het verhaal zo kort is, is dit haast onmogelijk.

Waarom geef ik dan 2 sterren en niet 1 ster? Dit heb ik gedaan omdat het verhaal toch origineel is. Het heeft een interessante premisse en een originele setting - al betekent dit dus niet dat deze werkt - maar faalt in de uitvoering. Vandaar dat ik Gruwelijk spel 2 sterren geef.

Meer recensies van Elke