Een boek dat het lezen waard is!

Elke 12 december 2020
Ten eerste wil ik echt even iets kwijt over de schrijfstijl van Robben. Dit boek is zó fijn en leesbaar en licht geschreven. Het is nooit over-de-top of heel dramatisch, maar het voelt heel luchtig aan. Dat is absoluut geen belediging, maar juist een compliment. Tegenwoordig zijn er in mijn ogen namelijk een hoop boeken met LGBTQIAP+ personages die gaan over leed, en hoewel die ook nodig zijn, vond ik het even ontzettend fijn om een fluffy, luchtig boek te lezen over een meisje dat gewoon haar seksualiteit exploreert en verliefd wordt. Dat Robben er tevens in slaagt om deze luchtigheid te combineren met informatieve stukjes, diepgaande gesprekken en verdriet, toont aan dat ze echt talent heeft.

Als we het hebben over dit verhaal en wat er dan voor mij uitsprong, dan moeten dat wel Olivia en Ilse zijn. Ze zijn zo verschillend, maar passen toch zo goed in elkaar. De manier waarop Robben hen karakteriseert en keuzes laat maken, hun gedachten weergeeft, en hen laat worstelen met zichzelf, is meesterlijk. De personages in Zomerburen voelden levensecht aan. Ze voelden, na een tijdje, aan als míjn vrienden. Olivia’s twijfels, onzekerheden, wispelturigheid en vriendelijkheid, maar ook Ilses enthousiasme, openheid, onzelfzuchtigheid en lef, maakten hen zo herkenbaar en echt in mijn ogen. Maar niet alleen Ilse en Olivia waren superfijn om over te lezen, ook Niels was een interessant personage. Op een manier lijkt hij nogal op Olivia, want ze zijn beide heel wispelturig en lijken niet te weten wat ze willen met hun levens. Ze zitten vast op een kruising en moeten een beslissing nemen, een beslissing die ze niet willen lijken te nemen. Die constante twijfel – die zo’n grote rol speelt in onze tienerlevens – weet Robben meesterlijk te vatten.

Kortom…
Lees dit boek! Ik kan het niet hard genoeg van de daken schreeuwen. Zomerburen had ik moeten lezen toen ik vijftien was. Misschien snapte die vijftienjarige dan eindelijk dat het oké zou zijn om zichzelf te zijn. Dat het oké is om anders te zijn. Ik denk dat dit boek ontzettend belangrijk is en zal worden voor tieners die het nu oppakken. Zomerburen is een lief, herkenbaar en meesterlijk boek dat perfect de worstelingen van tieners met zichzelf, hun identiteit en seksualiteit vat. Ik kan niet anders dan Zomerburen daarom 4.5 sterren geven.

De volledige recensie is te vinden op mijn blog:

Meer recensies van Elke