Kun je je vrijheid binnen een huwelijk behouden?

Elss 02 augustus 2019
In romanvorm wordt de vraag onderzocht of een individu binnen een huwelijk zijn vrijheid kan behouden. Dat is heel knap gedaan, want het is een zeer levendig verhaal geworden. Het huwelijk dat ten einde loopt wordt belicht vanuit verschillende gezichtspunten, die van de man, de vrouw, de kinderen, de minnaar en de minnares.
Terri heeft het gevoel dat ze stikt in haar huwelijk met David en in het moederschap. David was best tevreden met zijn gezin, maar voelt de beklemming eigenlijk pas als Terri weg is. De meisjes Christa en Ally verwerken het op hun eigen manier. Christa is de bokkige puber die zich afzondert en niets meer met haar moeder te maken wil hebben en Ally is vooral verdrietig. Door de voortdurende wisseling van perspectief is het een zeer levendige roman geworden en leer je de motieven, gedachten, twijfels en vragen van de hoofdpersonen goed kennen. Daardoor blijf je als lezer bij alle hoofdpersonen betrokken zonder dat je antipathieën ontwikkeld, voor allen kun je begrip en sympathie opbrengen. Misschien met uitzondering van Lucas, de minnaar van Terri. Dat vind ik toch een beetje een naar mannetje.

Meer recensies van Elss