Een bewogen skivakantie

Els Van Daele 12 maart 2024
Ik vertoefde de voorbije dagen in de besneeuwde Oostenrijkse bergen met de nieuwe roman van Karen Swan, De Oostenrijkse verleiding. Clover Phillips is een Britse documentairemaakster die prijzen won met haar documentaire over Cory, een Amerikaanse surfer die na een surfongeluk nooit meer de oude werd. Tijdens het maken van deze documentaire raakte ze bevriend met Cory en zijn gezin. Het surfongeluk gebeurde doordat zijn concurrent Kit Foley hem de pas afsneed in een wedstrijd.

Kit Foley wordt daarom door iedereen verguisd en hij heeft de surfwereld verlaten. Hij probeert nu een nieuwe sportieve topcarrière te starten als snowboarder. Clover besluit om haar volgende documentaire aan hem te wijden om de andere kant van het verhaal over het surfongeval te weten te komen. Waarom stelde Kit zo’n roekeloze, onsportieve daad? Clover vertrekt dus met het idee dat Kit een monster is en Kit op zijn beurt maakt duidelijk dat hij Clover haat, door haar documentaire weet nu immers de hele wereld wat hij gedaan heeft. Maar naarmate ze meer tijd met hem doorbrengt, begint ze zich af te vragen wat hij verbergt en merkt ze dat ze zich tot hem aangetrokken voelt. Maar hoe kan ze dat verzoenen met het slechte beeld dat ze van hem heeft?

In het begin komt het boek wat traag op gang en lijkt het lang te duren voor er iets echt spannends of interessants gebeurt. Het blijft maar gaan over het feit dat Clover Kit wil volgen voor haar documentaire en hem wil interviewen, maar dat hij haar het leven zuur maakt en alles doet om haar te boycotten. Ondertussen leren we wel alles over het mondaine leven dat Kit daar in Oostenrijk leidt. En over Johhny en Matts, de twee beste vrienden en collega’s van Clover die samen met haar de documentaire maken.

Het is ook een verhaal over in alles de beste willen zijn, zelfs ten koste van goede vriendschappen. Maar ook over romantiek en hoe haat en liefde soms heel dicht tegen elkaar liggen. En over hoe je nooit mag oordelen voor je beide kanten van een verhaal kent.

De Oostenrijkse verleiding zal ook graag gelezen worden door wintersporters, je leest over de skipistes, de bergen, de mooie natuur. Je krijgt meteen zin om ook een wintervakantie te boeken, zeker ook door de beschrijvingen over de gezelligheid, de vele chalets; en ook de cover straalt dit helemaal uit.

Karen Swan is een Britse auteur, geboren in 1974 in East Kilbride, Schotland. Ze staat bekend om haar boeiende romans die vaak gesitueerd zijn in glamoureuze omgevingen. Haar personages kenmerken zich door hun complexiteit. Voordat ze fulltime auteur werd, werkte Swan in de uitgeverswereld, waar ze verschillende posities bekleedde, waaronder die van redacteur en uitgever.

Ik heb De Oostenrijkse verleiding heel graag gelezen, het eerste deel mocht misschien iets korter geweest zijn, maar het boek kon me echt wel boeien en heeft me overtuigd om nog meer van Karen Swan te gaan lezen.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2024/03/12/de-oostenrijkse-verleiding/

Meer recensies van Els Van Daele