Italiaanse maffia op Skye

Els Van Daele 09 april 2024
Petra van Rijssen is een Nederlandse die met haar gezin in Engeland woont. Ze is biologe en dol op fossielen, die ze al van kinds af verzamelt. Toen ze met haar zonen op vakantie was op het Schotse eiland Skye, stelde ze zich voor hoe het zou zijn mochten haar kinderen op dat eiland wonen. Zo kwam ze op het idee om een boek te schrijven over een avontuurlijke tienerjongen die op Trotternish op Skye woont.

Hoofdpersonage Harris woont samen met zijn vader in een caravan op het eiland Skye. Naast hen woont zijn oma, met wie hij niet goed kan opschieten. Harris’ moeder is twee jaar geleden plotseling terug naar Italië vertrokken omdat haar moeder ziek was, maar sindsdien hebben ze niets meer van haar vernomen. Hij denkt dat ze hen vergeten is en dat ze niet meer wil terugkomen omdat ze daar interessanter werk kan doen.

Maar dan ziet Harris toevallig op een nacht hoe leden van de Italiaanse maffia een dinofossiel stelen dat zijn moeder had ontdekt, maar dat ze nog niet had kunnen uitgraven. Hij besluit zelf op zoek te gaan naar de dieven en naar het fossiel, want hij denkt dat zijn moeder dan zal willen terugkomen. Tijdens zijn zoektocht leert hij de avontuurlijke Summer kennen en samen bedenken ze een plan om het fossiel terug te krijgen.

Het verhaal is heel boeiend en zal kinderen en jongeren zeker bevallen, een avontuur op een ruig eiland, met oude dinobotten en een gevaarlijke maffiabende. Maar ik vond het niet altijd even vlot lezen, het taalgebruik en het verloop van het verhaal deden soms wat stroef en ingewikkeld aan. En het verhaal was niet altijd even geloofwaardig, wie gaat er nu niet op zoek naar zijn vrouw als die twee jaar niks van zich laat horen?

Maar toch heb ik wel genoten van het verhaal en vooral van de omgeving die geschetst wordt, een ruig eiland van waarop je dolfijnen en vele zeevogels kunt spotten.

De bijzonder mooie cover is gemaakt door Senne Trip, een Nederlandse illustratrice. Achteraan op het boek vind je een QR-code die je leidt naar de site van de uitgever, waar je nog allerlei dinoweetjes kunt vinden.

Deze recensie verscheen eerst op In de Boekenkast: https://indeboekenkast.com/2024/04/04/harris-en-de-dinomaffia/

Meer recensies van Els Van Daele