Bibberen in de sneeuw

Els Van Daele 22 februari 2024
Viveca Sten staat bekend om haar meeslepende boekenreeks over de Sandhamn-moorden. Met haar nieuwste boek Verborgen in de sneeuw begint ze een nieuwe serie die zich afspeelt in een geheel andere wereld: Are, een beroemd skigebied in Zweden.
Als fan van haar vorige boeken keek ik reikhalzend uit naar dit nieuwe avontuur, en het heeft me absoluut niet teleurgesteld. Ik ben dan ook heel blij dat dit verhaal het begin van een nieuwe serie is, zodat ik me op het vervolg kan verheugen.

Hanna Ahlander is politieagente in Stockholm. Op de dag waarop haar overste haar te kennen geeft dat ze niet meer in hun team past, laat ook haar vriend Christian haar in de steek omdat hij iemand anders leerde kennen. Hanna vlucht overstuur naar het buitenverblijf van haar zus in het skioord Are. Daar raakt kort daarna een tienermeisje, Amanda, vermist en Hanna raakt geïntrigeerd door het mysterie. Bovendien is ze ook bezorgd over het lot van de buitenlandse vrouw die het vakantiehuis van haar zus komt poetsen, en ze start haar persoonlijk onderzoek over de omstandigheden van de vrouw.

Daniel Lindskog is de lokale rechercheur die met de zaak van Amanda belast wordt. Als kersverse vader worstelt hij ook met persoonlijke problemen. Zijn vriendin wil dat hij meer thuis is, maar hij wil zo snel mogelijk het meisje terugvinden.
Als hij ontdekt dat Hanna ook politieagente is, besluit hij haar expertise in te schakelen en vraagt hij haar om samen te werken.

De cover van het boek vertelt al veel over de inhoud: een ijzig, besneeuwd landschap in een skioord, waarbij ook de stoeltjeslift een belangrijke rol speelt in het verhaal. We leren ook dat je bij temperaturen die een heel eind onder nul dalen, al snel bevriezingsverschijnselen kan krijgen en dat je het zonder warme kleren niet lang overleeft in dat winters gebied.
De beschrijvingen van de omgeving, de natuur en de skipistes laten je als lezer wel heel veel zin krijgen om daar ook een keer op skivakantie te gaan en het gebied met eigen ogen te zien.

Zoals het een goede thriller betaamt, passeren heel wat logische verdachten de revue, maar wordt je ook vaak op een dwaalspoor gebracht. De uiteindelijke plotwending is verrassend bedoeld, maar had ik wel een klein beetje zien aankomen naar aanleiding van een zinnetje ongeveer halfweg het boek.

Enig puntje van kritiek is dat Hanna wel heel snel mag beginnen in een nieuw politiekorps, dit is misschien niet zo realistisch. En ook het feit dat ze als politieagente zomaar iemands woning betreedt, zien we in het echt nog niet zo snel gebeuren, maar daarvoor is het natuurlijk fictie, en het houdt ook de vaart in het verhaal.

Viveca Sten is een Zweedse schrijfster en juriste. Leuk om weten is dat ze Verborgen in de sneeuw schreef toen ze tijdens de Coronacrisis zelf in Are gestrand was en er door de reisrestricties niet meteen weg kon.

Iedereen die Verborgen in de sneeuw, met zijn sympathieke hoofdpersonages, graag gelezen heeft, zal benieuwd zijn hoe zij zich verder gaan ontwikkelen in de volgende delen.

Meer recensies van Els Van Daele