Girlpower

Els Van Haute 15 november 2019
Generatie Nu, 52 inspirerende jonge vrouwen die nú het verschil maken. Tekst: Lauren Sharkey, illustraties: Manjit Thapp.

Wow, wat een boek, wat een vrouwen. Jonge vrouwen mag je erg letterlijk nemen: ze variëren in leeftijd tussen de 9 en 22 jaar. 9 en 22!? Wow!

In Generatie nu komen dus 52 jonge vrouwen aan bod, verdeeld over verschillende categorieën zoals: LGBTQ+, milieu, diversiteit,… Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze vrouw zijn, jong zijn en activist zijn. De één heeft een app ontwikkeld om politiegeweld in kaart te brengen, de andere ruimt plastic op, iemand anders richtte de dierenopvang Happy Hen op.

Lauren vertelt in het kort wie ze zijn, wat ze doen, welke prijzen ze al in ontvangst mochten nemen,… Daarna komen de meisjes zelf aan bod; ze vertellen in hun eigen woorden hun verhaal. Veelal gaat het om problemen die ze zelf hebben ervaren en waar ze (al heel vroeg) een oplossing voor zochten én vonden. En dat is zo indrukwekkend knap!

Toen ik hun leeftijd had was ik bezig met poppen en wat later met jongens en school. Ok, de tijden zijn de afgelopen twintig jaar veranderd: de opkomst van de gsm, het internet en de sociale media hebben de mogelijkheden om als individu iets aan de kaart te stellen drastisch vergroot. Daarnaast is de noodzaak om oplossingen te bedenken voor de groeiende cluster van wereldproblemen ook urgenter geworden. Het leeft meer.

En toch, het is ongelooflijk knap en bewonderenswaardig hoe deze jonge vrouwen bezig zijn. Ze combineren het naar school gaan met bedrijven runnen, actie voeren en online haat negeren. Na het lezen van dit boek ben ik ook enorm hoopvol gestemd; wat een prachtvrouwen leven er toch op deze zieke aardbol. De toekomst lacht ons toe met vrouwen als hen aan het roer. Who run the world? Girls!

Meer recensies van Els Van Haute