Verhaal met vaart en boeiend hoofdkarakter

Elsa Bakker 12 mei 2020
Graag lees ik de boeken van Ursula Visser en toen zij mij vertelde dat ‘The origins of Yana Paisley’ eraan kwam was ik dan ook super enthousiast. Ik had ook nog het geluk dat ze me vroeg om deel te nemen aan de blogtour rondom dit boek. En nu is het dan eindelijk zover dat ik mijn mening met jullie mag delen!

De cover is het eerste wat in het oog springt (bijna letterlijk gezien het priemende blauwe oog op de voorkant haha!). Mooi blauw kleurgebruik, opvallend door het oog in een knap vrouwen gezicht wat je maar deels ziet, een soort technisch lab op de achtergrond en rijen letters plus cijfers. Trekt zeker aan als je net als ik van SciFi houdt. Het lettertype wat gebruikt is voor zowel de titel, auteursnaam en achterflap tekst is duidelijk leesbaar en past bij de sfeer die gecreëerd wordt door middel van eerder genoemde afbeeldingen. Het vurige uitgevers logo van PeruBo komt goed tot z’n recht door de manier waarop het passend afsteekt tegen de blauwe achtergrond. Persoonlijk vind ik het dus een aantrekkelijke, interessante cover die mij nieuwsgierig maakt naar het inhoudelijke verhaal.

De proloog bezorgd de lezer gelijk een vliegende start en schept de achtergrond voor het verdere verhaal. Ik zit vanaf de eerste pagina’s in het verhaal en merk hoe gemakkelijk de Engelse schrijfstijl van Ursula weer leest. Ik ben bekend met zowel haar Engelse als Nederlandse schrijfstijl door haar voorgaande boeken die ik allemaal gelezen heb. Ik vind dat de Engelse schrijfstijl het best past bij dit boek door de setting waarin het gehele verhaal zich afspeelt. Vooral doelend op de omgeving, het grote gebied waarin alles zich afspeelt en de proportie van de gebeurtenissen. Het komt realistischer en begrijpelijker over op deze manier vind ik. Het voelt zo ook enigszins als een serie of film die in gedachte afspeelt tijdens het lezen, wat zeker de sfeer ten goede komt.

“Sssh, quiet now.” Peter puts her in bed, blanket pulled up to her nose. “Sleep now, Sparkle.”

Yana is voor mij een boeiend en krachtig karakter. De personen met wie zij te maken krijgt worden naarmate het verhaal vordert stukje bij beetje onthuld in hun persoonlijkheid. Yana zelf ontwikkeld op persoonlijk vlak door wat zij doet, meemaakt en ontdekt. Ik leef met haar mee tijdens het lezen en begrijp de keuzes die zij maakt naar aanleiding van haar ervaringen. De karakters in het verhaal zijn interessant, bijzonder en hebben ieder een aparte rol waardoor zij duidelijk een belangrijk onderdeel vertolken in het geheel.

“Sipping a hot tea gazing at the morning sun colouring the clouds pink and deep red, her eyes and face still feel puffy from crying.”

Ik bemerk geen losse eindjes of verwarrende zaken en blijf geboeid van begin tot eind. Het is voor mij een goed lopend verhaal wat vlot leest. Met de verbeteringen van mensen is wel vaker gespeeld in het science fiction genre. Dit onderwerp spreekt tenslotte gigantisch tot de verbeelding waardoor er ruimte ontstaat voor de meest fantasierijke verhalen. Het verhaal van Yana heeft daardoor een piep klein beetje minder uniekheid maar toch stoort dit mij niet.

“As it goes with humans, events have a habit of slipping away out of memories over time, replaced by something new.”

Ik heb weer genoten van een leuk, spannende verhaal met vaart. Zoals altijd kijk ik weer uit naar het volgende boek van Ursula Visser, dat is dus niet veranderd na het lezen van ‘The origins of Yana Paisley’.

Keep those awesome stories coming lady!

Lieve leesgroet, Elsa.

Meer recensies van Elsa Bakker