Ontklont je gedachten

EmaSindelarova 20 november 2019 Auteur
In Gerechten voor Gedachten gebruikt François Weber zijn ervaring en kwaliteit als arts en therapeut om de lezer te helpen bewust te worden hoe gedachten ons leven en welzijn beïnvloeden. Hij maakt daarbij gebruik van zijn andere passie, koken.
In 31 hoofdstukken, die je als lessen kunt zien, maakt hij associaties die herkenbaar zijn voor iedereen die wel eens in de keuken staat. En als je nooit in de keuken staat en je voedt jezelf met kant-en-klare maaltijden, dan word je ook aan het denken gezet: hoe is het met jouw gedachten? Er zijn ook kant-en-klare gedachten die je kunt overnemen. De auteur moraliseert niet, wat een enorm plus is in zijn werk. Hij daagt de lezer uit om op een prettige manier naar zichzelf, zijn gedachten en zijn overtuigingen te kijken.
Het aantal hoofdstukken is niet toevallig. Zoals de auteur ook suggereert, kun je elke dag een hoofdstuk lezen en de bijhorende oefeningen doen, dan heb je het boek in een maand uit. Het is ook geen boek om achter elkaar te lezen, het is een boek waar je rustig de tijd voor neemt. Er blijven dingen hangen waar je nog over na wilt denken tijdens een wandeling of als je aan het koken bent.
Achterin het boek staan de recepten die je kunt uitproberen. Het zijn geen ingewikkelde procedures met veel Franse woorden erin, al is de auteur half-frans. “Woorden die geen vraagtekens oproepen houden je scherp” zegt hij en adviseert ook datzelfde in de keuken te doen. “Liever simpele en bekende combinaties dan een gooi naar succes te doen door teveel onbekende smaken bij elkaar te brengen.”
Dit sympathieke, honderd pagina tellende boek met grappige tekeningen, daagt de lezer uit om naar zichzelf te kijken en bewust te worden van zijn eigen gedachten en handelingen. Hoe mooi is het om een aantal gedachten te ontklonten net zoals je klonten uit de pap haalt. Want niet alleen papjes en sausjes klonten, je gedachten doen dit ook.
De recepten helpen je met de praktische kant van het koken. Als je ook de lessen uit dit boek toepast tijdens het koken, kan het resultaat verrassend zijn. Ikzelf houd niet van mayonaise. Of beter gezegd: ik dacht, dat ik niet van mayonaise hield. Totdat ik die van François proefde. Deze mayonaise vind ik wél lekker! Dat komt doordat er simpele en verse ingrediënten worden gebruikt en het recept met zorg, aandacht en liefde wordt bereid. En dat proef je!

Meer recensies van EmaSindelarova