Wie is je vriend en wie je vijand?

EmaSindelarova 07 maart 2021 Auteur
Ik zou willen zeggen, dat dit boek in de afdeling sci-fi hoort, maar dit verhaal is helaas zo dicht bij de waarheid dat ik ervan griezel. Een paar jaar geleden zouden wij iedereen, die zou beweren dat we allemaal met mondmaskers rond zullen lopen door de angst voor een gevaarlijke virus, voor een gek verklaren.
De auteur laat zich inspireren door actuele gebeurtenissen ( al is de basis van dit verhaal veel eerder gelegd, nog in de tijd voor de corona). Zij laat haar fantasie verder gaan, voorbij de actualiteit.
Stel je voor dat je niet meer weet wie je kunt vertrouwen? Stel je voor dat de regering ineens (of met kleine stapjes steeds meer en meer) gaat bepalen wat voor ons goed is? Stel dat iedereen, die het er niet mee eens is, met de waarden en normen van de huidige maatschappij, als vijand wordt verklaard?
Dit is helaas helemaal niets nieuws. Ik ben opgegroeid in de meest strenge periode van het communisme, ik heb dit meegemaakt en de angst gevoeld. We zouden allemaal doorgroeien naar een betere maatschappij, ja, ja... gelukkig ging dat niet door!
Als de autoriteiten willen bepalen wat goed is voor de welzijn van de mensen, voorbij het individu, voorbij hun eigen autonomie, zogenaamd voor hun eigen bestwil, dan gaan er keiharde alarmbellen bij mij af!
Dit verhaal eindigt vrij abrupt. Het kan niet anders dan dat er een vervolg is...
Wordt vervolgd...

Meer recensies van EmaSindelarova