Herkenbaar!

EmaSindelarova 19 april 2021 Auteur
Ik las dit boek in Andalusía, waar wij een finca, oftewel een stuk grond met een huisje erop, hebben gekocht. In 'de echte bergen': Sierrra Nevada, dorpje Válor, vlakbij Yegen, een van de plaatsen die ook Stefan bezoekt en daar een paar bladzijden aan wijdt.
Grappig, onderhoudend en vooral herkenbaar! Het is heel wat anders om Spanje te verkennen als tourist (wij komen hier in deze regio al meer dan tien jaar) dan hier te settelen en alles bekijken met de ogen van een nieuwkomer. Mooi beschreven, de verhalen over de bewoners en hun gewoontes, de manier waarop het hier werkt. Bij ons is het postkantoor elke dag een half uurtje open. Hilarisch, niet dan? Stefan beschrijft al deze, voor ons ongewone, dingen en vaak andere manier van leven, met respekt. Je voelt een warm deken, waarmee hij zijn nieuwe thuisland toedekt. Wij hebben dezelfde, of vergelijkbare ervaringen. Ook ons is het opgevallen, dat de Engelsen toch het liefst op een eigen eiland wonen (:-)
In het begin van het boek bleef ik een beetje haken bij de lange beschrijvingen van de geschiedenis van de streek waar de auteur woont. Het is duidelijk, dat Stefan zeer geïnteresseerd is in de historie, de kunst en de natuur. Het is net waar je eigen interesse ligt, als lezer. Met de lange stukken over de natuur en de observaties van de vogels had ik totaal geen moeite. (:-) Vorig jaar heb ik hier twee wielewaals gespot en daar enthousiaste verhalen over geschreven, die niet bij iedereen 'aankwamen'. Mijn korte verhalen over de mensen en hun gebruiken hier hebben meestal meer succes.
Ik heb iets meer geleerd over de streek waar ik nu woon, ik heb gelachen en genoten van dit boek.
Dankjewel, Stefan.
"Schrijven bestaat in mijn geval voor drie vierde uit staren..." , haha, geweldig! Ik wens je een mooi uitzicht!

Meer recensies van EmaSindelarova