Meer van verwacht

EMBV 22 mei 2020
Het was weer eens tijd voor een boek wat over Koningshuizen gaat. Ja oude liefde roest niet. De boekenkasten staan dan ook vol met boeken over koningshuizen. Dit keer viel de keus op het nieuwe boek over de voormalige koning van België, Albert II. Een koning of ex-koning die veel de pers haalde met het verhaal rond zijn buitenechtelijke dochter. Ook een koning waar ik altijd wel sympathie voor heb gehad en nog heb. Daar veranderd dit boek niets aan.

Albert van België, prins van Luik, prins van België, was tussen 9 augustus 1993 en 21 juli 2013 de zesde koning der Belgen. Hij is de jongste zoon van koning Leopold III en koningin Astrid. Hij volgde zijn broer Boudewijn op na diens dood in 1993. Op 21 juli 2013, de nationale feestdag van België, trad hij af ten gunste van zijn zoon Filip van België.

Om te zeggen dat het een diepgaande biografie is, nee, veel dingen zijn zeker onder de royalty watchers wel bekend. Het verhaal is veelal gebaseerd op eerder verschenen boeken rond de koning. Vaak heb je ook het gevoel een gossip-roddelboek te lezen.

De bekende feiten komen uitgebreid aan bod zoals het turbulente huwelijk van Albert, de slechte band met vooral zijn twee zonen. Vooral de problemen met Laurent komen heel veel naar voren. Uiteraard wordt de geschiedenis van de familie beschreven, veelal bekende feiten, maar ook zaken die je de wenkbrauwen doen fronzen. Moeilijk te geloven verhalen. Albert I vermoord door zijn vrouw? Daar had ik nog nooit over gehoord. Zo staan er wel meer items in die het gevoel van twijfel en broodje aap gevoel geven.

Het boek leest erg vlot, dit komt vooral door de gossip stijl, dat maakt dat zelfs de politieke onderwerpen vlot lezen. Ik blijf het toch jammer vinden dat het geen uitgebreide biografie is. Ik lees graag boeken over koningshuizen om de geschiedeniskennis op te krikken. Maar dat is met dit boek niet gelukt. Je hebt alleen maar vragen en twijfels erbij gekregen en je wilt voor je gevoel zelf op onderzoek uit gaan om kijken wat er nu van waar is. Als lezer en liefhebber van Koningshuizen heb je gevoel dat dit een boek is om Albert II en familie naar beneden te halen. Zoals al eerder vermeld ik blijf Albert II een interessante man vinden. En ach iedereen maakt fouten in het leven dus waarom hij niet? Niemand is perfect.

Meer recensies van EMBV