Blijft leuk

EMBV 09 februari 2020
De Cock en moord in de hondsdagen is het negenenzestigste deel van de detectivereeks De Cock van de Nederlandse auteur Appie Baantjer. In het boek moeten rechercheurs Jurriaan ‘Jurre’ de Cock en Dick Vledder de moord oplossen op Petrus van Wijngaarden die actief is in een dierenbeschermingsorganisatie waar het er vreemd aan toe gaat. Uiteindelijk blijkt het om een moord in relationele sfeer te gaan. Het boek speelt zich af in Amsterdam en Het Gooi.

De hondsdagen, is de periode tussen 19 juli en 18 augustus. Het boek heeft verder alle vertrouwde elementen die we van Baantjer gewend zijn. Er is een reeks van drie moorden met dezelfde kenmerken. Zoals de confrontatie met commissaris Buitendam en een bezoek aan het etablissement van Smalle Lowietje, met wie De Cock en Vledder steevast een glas cognac Napoleon drinken. Ondanks deze bekende terugkerende gewoontes verveelt ook De Cock en de moord in de hondsdagen geen moment. Het heeft weer de juiste dosis spanning en weer weer Baantjer de lezer wat betreft verdachten de lezer op het verkeerde been te zetten.

Het is altijd weer met een zucht als je een boek van Baantjer dichtslaat.

Meer recensies van EMBV