Boeiende roman

EMBV 12 juni 2020
De erfenis van het weesmeisje is het derde deel van een trilogie over liefde en feminisme, van sociale strijd , gericht op de familie Meltzer, die zich aan het begin van de vorige eeuw afspeelde.

De erfenis van het weesmeisje begint drie jaar na de terugkeer van Paul Melzer na het einde van de Eerste Wereldoorlog. We zullen niet alleen zien hoe Paul en Marie evolueren, maar we zullen ook het leven zien van Paul’s zussen, Kitty en Lisa. Kitty is weduwe geworden en is een gewapende vrouw geworden die vecht voor de gelijkheid van vrouwen. Lisa besluit, na enkele gebeurtenissen in haar nieuwe woonplaats in Pommeren, terug te keren naar Augsburg. Het is rond deze tijd dat het echtpaar Melzer, geconfronteerd met het succes van Marie, besluit een gouvernante in te huren om voor de kinderen te zorgen. Gecontracteerd wordt Serafina von Dorbern, vriendin van Lisa. Deze dame is de meest hatelijke persoon in dit boek.

Een van de sterkste punten van dit boek is de setting. De beschrijving van de personages zijn goed uitgewerkt. De auteur heeft heel goed de rol weerspiegeld die vrouwen destijds hadden. Dit is een zeer intens verhaal vol emoties, de worstelingen van het leven , veel gedoe en een vleugje drama.

Een thema dat in dit derde deel aan de orde komt, is dat van de emancipatie van vrouwen. Destijds, in het begin van de 20e eeuw, betwijfelden veel mannen of dat vrouwen het recht hadden of moesten hebben om vrij te kiezen zonder de goedkeuring van hun echtgenoot, maar tegelijkertijd waren er ook veel mensen die de emancipatie van vrouwen volledig ondersteunden. Dat blijft altijd een boeiend thema en terecht dat er over geschreven wordt.

Het verhaal is vloeiend en boeiend en stelt ons in staat om ons onder te dompelen in een verfijnde roman en andere tijden, waarin geleidelijk een sfeer van verandering wordt gevoeld. Het boek is goed los te lezen, maar om het verhaal echt helemaal aan te voelen is het raadzaam de eerdere delen eerst te lezen.

Meer recensies van EMBV