Aangrijpend stukje geschiedenis

EMBV 12 juli 2019
De titel van het boek trekt meteen je aandacht. Zeg nu zelf De Man die naar Auschwitz wilde . Wie wil er nu naar Auschwitz? Zo een titel maakt nieuwsgierig, dus bij het uitzoeken van een boek werd het dit boek.

Denis Avey (1919-2015) komt uiteindelijk na zeventig jaar zijn levensverhaal. En wat voor een verhaal… Het verhaal begint als Denis in militaire dienst gaat, niet omdat het moet, maar door zijn drang naar avontuur… Zo beland in de woestijn in Afrika, waar hij veel moet doorstaan ( vijanden als Duitsers en Italianen, maar ook de natuurlijke elementen van het leven in de woestijn). Uit eindelijk wordt hij gevangen genomen beland aan het einde van de rit als krijgsgevange in Auschwitz III Monowitz, waar hij dwangarbeid moet verrrichten. Daar ziet hij de afschuwelijke behandeling die met name de Joden ondergingen… Daarop besluit hij vrijwillig Auschwitz in te gaan …Natuurlijk bent u nu nieuwsgierig waarom? Ja dat antwoord laat zich misschien raden , misschien ook niet, gewoon lezen maar dit waargebeurde verhaal.

Hebben we ook een kritisch puntje? Ja dat is er. Als je puur op de titel afgaat zou je denken dat het puur over Auschwitz gaat, wel dat is niet het geval, dat is slechts een klein gedeelte. Maar laat je daardoor niet tegenhouden het boek te lezen. In het boek volgen we zoals gezegd Denis Avey tijdens de WWII, met alle gevechtshandelingen, zijn gevecht tegen de elementen, als krijgsgevange, zijn leven na WWII , zijn strijd voor erkenning. Het maakt het boek zeker niet minder interessant, integendeel, je leert ervan en het maakt je duidelijk dat die ellende en onmenselijkheden nooit meer mogen gebeuren, en het maakt je dankbaar hoe wij tegenwoordig mogen leven. Een aangrijpend verhaal over de vreselijke gebeurtenissen tijdens de tweede wereld oorlog.

Boek is zeker een aanrader voor wie geinteresseerd is WWII en waargebeurde verhalen.

Meer recensies van EMBV