Boeiend verhaal

EMBV 12 oktober 2019
Een boek dat het leven verteld van Abraham Tuschinski, een verhaal dat vrij bewerkt is ( wel onderbouwd door goed onderzoek)en verteld wordt in filmvorm. Dat laatste klopt helemaal, het is zo beeldend geschreven dat je ook echt alles ziet gebeuren. De personages komen tot leven.

Het verhaal begint als een jonge Joodse jongen genaamd Tuschinski vanuit Polen naar Nederland, Rotterdam komt, eerst als kledingmaker en langzaam ga je mee in zijn droom van theater en film. Een verhaal waarin vele voor mij nieuwe feiten naar voren kwamen. Zoals zijn theater en/ of bioscopen in Rotterdam, nooit geweten . Jammer dat dat deel van zijn leven bij het bombardement van Rotterdam totaal vernietigd werd.

Zakelijk gezien ging het Tuschinsky voor de wind, al ging dat natuurlijk niet vanzelf. Prive krijgen we een heel ander beeld. Zorgen om de kinderen, die hij uiteindelijk allemaal overleefd, zijn vrouw die toch ook belangrijke schakel in het geheel moet zijn geweest. Zijn affaire met zijn schoonzus.. en uiteindelijk zijn terugkeer naar Polen , Auschwitz in 1942, wat hij niet overleefde.

Een vlot en interessant boek in de vorm van een roman over het leven van deze bijzondere man. Zeker een aanrader !

Meer recensies van EMBV