Interessant

EMBV 31 januari 2020
De Vrouwen van Rubens is een heruitgave van het boek ‘Liefde, leed en passie, De vrouwen van Rubens’ uit 2002. In De vrouwen van Rubens van Rosine de Dijn leren we de vrouwen in zijn leven kennen en wat voor invloed ze hadden. Om een voorbeeld te noemen : Anna van Sasken, de echtgenote van Willem van Oranje, die een affaire begon met de vader Peter Paul. Er waren dus vrouwen met negatieve invloed als wel positieve.

Door het boek krijgen we ook een betere kijk op wie Rubens was. Peter Paul Rubens (Siegen 28 juni 1577 – Antwerpen, 30 mei 1640) was een Zuid-Nederlands schilder van Vlaamse barok, tekenaar, tapijtontwerper en diplomaat, werkzaam in Antwerpen. Rubens begon als page bij Lalaing in Oudenaerde, studeerde bij drie Vlaamse schilders en stelde daarna achtereenvolgens zijn diensten ter beschikking aan het hof van Mantua, de aartshertogen Albrecht en Isabella van Brussel en Ferdinand, die Isabella opvolgde als landvoogd van de Zuidelijke of Spaanse Nederlanden. Hij trad voor hen ook op als diplomaat. Rubens schilderde veel altaarstukken en had daarbij hulp van een groot atelier in Antwerpen, maar ook verbeeldde hij het levensverhaal van Maria de’ Medici in het Palais du Luxembourg in Parijs en dat van de Engelse koning Jacobus I in Whitehall in Londen. Rubens maakte ook werk voor de Spaanse koningen Filips III en Filips IV. Rubens trouwde tweemaal, met Isabella Brant en Helene Fourment en had met hen acht kinderen.

De schrijfstijl van de auteur is vlot en dat maakt dat het boek lekker weg leest ondanks alle historische feiten. Het boek bevat kleurenfoto’s van de belangrijkste schilderijen. Tevens bevat het een tijdlijn, een personenregister en een literatuurlijst. Een aanrader voor liefhebbers van geschiedenis.

Meer recensies van EMBV