Openhartig

EMBV 11 december 2023
Het is dit jaar dat koning Willem-Alexander tien jaar het koningschap uitoefent. Eerder dit jaar werd dat extra luister bijgezet door een podcast met de koning. Deze podcast is nu in boekvorm uitgebracht en dat was iets wat mij bijzonder interesseerde ( heb weinig geduld voor een podcast en lees veel en veel liever.)

In het boek blikt koning Willem-Alexander terug op tien jaar koningschap en dit doet hij samen met Edwin Evers. Beide kennen elkaar al tijdje en het klikte goed. Per jaar wordt er teruggekeken en geeft de koning openhartig antwoordt op de vragen die Edwin Evers hem stelt.

Het valt op hoe open de koning is, over de hoogte en dieptepunten in deze regeerperiode. Ook krijgt de lezer een goed beeld van wat het werk van de koning precies inhoudt. Van wets-ondertekeningen, gesprek met de minister-president en de bezoeken in binnen en buitenland.

Buiten de zakelijke kant van het koningschap leert de lezer de koning ook van een andere kant kennen, zijn emotionele kant waar hij zich terecht niet voor schaamt. Het blijkt een zeer betrokken man bij alles wat hem bezig houdt. Neem bijvoorbeeld MH17, de toeslagenaffaire en de door aardbevingen getroffen mensen in Groningen. De koning liet en laat zich nog steeds zien bij deze getroffen mensen… Het is voor de koning niet met 1 bezoek of gesprek klaar.

In het boek is ook ruimte voor vragen van mensen van buitenaf, zoals André Kuipers en Piet Ploeg (voorzitter Stichting Vliegramp MH17) en zelfs de Prinses van Oranje. De rubriek ” De vraag van Muck” maakt het boek allemaal een beetje luchtiger. in deze rubriek, die ieder hoofdstuk terugkomt, wordt de vraag van een kind beantwoordt.

Het boek is rijk geïllustreerd met de mooiste foto’s uit tien jaar koningschap, zelfs het nieuwste staatsieportret staat er in afgebeeld. Het is dan ook meteen duidelijk dat het boek tot vrij recent is bijgewerkt. Zo wordt er o.a. het overlijden van hoffotograaf Erwin Olaf vermeld.

Bijzonder om te vermelden is dat er twee toespraken van de koning in het geheel zijn afgedrukt in het boek. Het gaat hier om de toespraken : Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam 2020 en Nationale Herdenking Slavernijverleden in het Oosterpark in Amsterdam, 1 juli, 2023. Twee pakkende toespraken en mooi om die terug te lezen.

Samengevat : Als je de podcast van de koning eens rustig wilt teruglezen dan is dit boek het antwoordt. Een mooie kijk op wie onze koning nu echt is, in zijn eigen woorden. Het is zeker een boek die de liefhebber in zijn collectie wil hebben. Absoluut een aanrader !

Meer recensies van EMBV