Aangrijpend

EMBV 05 januari 2020
Het boek “Het antwoordt op misschien” is een heerlijke roman. Niet een feelgood roman in mijn ogen. Dit omdat er ook heel veel verdriet, pijn en het gevoel van onmacht in voorkomt. Het boek gaat over Adam die kankerpatiënten naar hun behandeling brengt en op een dag komt hij Jessi tegen. Het begin van een heel boeiend verhaal.

Een verhaal dat je raakt tot in je botten. Hier kun je niet gevoelloos onder blijven. Het verhaal van met name Jessie grijpt je naar de keel. Zo jong, getroffen door een ernstige ziekte, en dan zo krachtig en hoopvol zijn. Je gunt haar gewoon het allerbeste.

Hendrik Winter heeft een vlotte manier van schrijven en ondanks dat het verhaal op momenten echt heftig is, kun je het boek gewoon niet meer wegleggen. Je gaat helemaal op in het verhaal. De personages zijn goed uitgewerkt. Je voelt je echt betrokken bij Adam en vooral Jessi. Het verhaal is deels fictie maar ook voor een gedeelte non fictie. De Auteur heeft zelf als taxichauffeur gewerkt en werd tijdens een van die ritten geraakt door het verhaal van Jessi. Jessi is echter een fictieve naam. Maar het verhaal is opgedragen aan de persoon die de auteur geraakt heeft met haar verhaal.

Het antwoordt op misschien is zeker een aanrader al moet je wel tegen een heftig verhaal kunnen. Tranen zullen vast wel vloeien. En het antwoordt op misschien? Ja de lezer zal dat zeker wel vinden in het boek. Een antwoordt dat voor eenieder van ons een motivatie of de bewuste schop onder je weet wel wat kan zijn.

Meer recensies van EMBV