Indrukwekkend

EMBV 24 november 2019
Naarmate meer en meer overlevenden van de Holocaust overlijden, is het belangrijk dat mensen over hun ervaringen lezen, zodat ze niet worden vergeten, en hopelijk zal zoiets nooit meer gebeuren.

Het Dagboek van Renia is een geschreven verslag over een jong Pools meisje dat helaas de holocaust niet heeft overleefd . Ze was slim, vriendelijk en hoopvol voor haar toekomst. Ze was een ontluikende dichter en had prijzen gewonnen op haar school voor haar poëzie. Haar dagboek is vergelijkbaar met dat van veel tieners en weerspiegelt de angst voor relaties en vriendschappen, haar sociale leven, de gevoelens van eerste liefde en gedachten over haar familie. Maar naarmate de jaren verstrijken, is er een gevoel van angst terwijl de Joden in haar kleine stadje steeds meer worden vervolgd door de nazi’s. Een echt gevoel van droefheid begint binnen te dringen. Toch houdt ze hoop voor de toekomst.

Persoonlijk vond ik was het meest interessante deel van het boek de Epiloog en het commentaar geschreven door de zus van Renia, Ariana (Elizabeth). Hier wordt het dagboek in context geplaatst en leren we meer over het leven van de zussen. Ariana legt in meer detail uit wat er in hun wereld gebeurde en wat er gebeurde met de mensen waarover Renia in haar dagboek schreef.

Het dagboek van Renia Spiegel is een document geworden, die een kijkje geeft in het nog jonge leven van Renia. Het is absoluut een aanrader, zeker voor de geschiedenisliefhebber.

Meer recensies van EMBV