Boeiend verhaal

EMBV 23 augustus 2019
In het boek maken we kennis met Andrew, een niet alledaagse baan : Inboedelinspecties van overledene (alleenstaande). Met als doel : zoeken naar contacten van de overleden. Verder leidt Andrew een normaal bestaan, huisje, boompje, beestje…. dat is althans want zijn collega´s denken.

De Auteur heeft een vlotte manier van schrijven en daardoor leest het boek erg vlot, niet al te lange hoofdstukken. De personages zijn goed uitgewerkt, vooral Andrew en later ook Peggy komen echt tot leven, en je voelt al het ware de dingen die Andrew meemaakt en meegemaakt heeft.

“Iets om voor te leven ” is een verhaal met veel compassie. Andrew is een complex karakter. Vastgelopen in een leugen om bestwil.. Richard Roper heeft het verhaal zo opgebouwd dat we pas laat in de roman de omvang van Andrews problemen leren kennen.

Het boek laat ook zien wat oneerlijkheid met de mens doet, in de eerste plaats jezelf, je omgeving, het beinvloed je hele leven. De manier waarop Andrew tegen zichzelf liegt en excuses maakt voor het leven dat hij leeft, is bijna erger dan de leugens die hij anderen vertelt. Andrew is doodsbang voor relaties, maar wanneer hij de moed vindt om anderen te bereiken, laten ze hem beseffen dat zijn angst ongerechtvaardigd was. Een bijzonder mooi deel van het verhaal speelt zich af wanneer Andrew zijn online vrienden in het echt durft te ontmoeten en hen om een ​​grote gunst vraagt…Weg uit de comfortzone…

Het boek laat twee thema´s naar voren komen, de eenzaamheid van de mensen ( toch wel een actueel thema, in een tijd waarin iedereen alleen maar met zichzelf bezig is) en waar een leugentje om bestwil toe kan leiden..

Boek is een aanrader!

Meer recensies van EMBV