Heerlijk boek

EMBV 13 oktober 2020
Zo op het einde van de kinderboekenweek weer tijd voor een recensie over een kinderboek. In dit geval “Levy en het witte wonderdoosje”. In het verhaal maken we kennis met Levy, een jong meisje, die een beetje worstelt met school en ook thuis zorgen heeft.

Als ze op een dag met enige tegenzin naar school gaat, vind ze doosje. Een geheimzinnig doosje. Ze vertelt het haar enige vriend Robin. Samen nieuwsgierig geraakt gaan ze op onderzoek uit. Sinds Evy het doosje in bezit heeft gebeuren er vreemde dingen bij Evy en Robin. Ondanks dat beide het wel eng vinden gaan ze door op zoek naar een antwoordt.

Een erg leuk kinderboek waarin actuele thema’s de hoofdrol spelen. Druk en stress op school i.v.m. schoolkeuze, pesten, gescheiden ouders, schuldgevoel en vriendschap. Eigenlijk best wel zware thema’s. Echter, de auteur verstaat de kunst het op zo een manier te beschrijven dat het voor een kind en ook volwassenen makkelijk op te nemen is en er lering uit te trekken. De boodschap is duidelijk ondanks al je zorgen, angsten kun je veel meer dan je denkt. Zolang je in je zelf geloofd en er voor gaat. Dan kun je bijna alles. Natuurlijk is het belangrijk die ene goede vriend naast je te hebben. Samen sta je sterk.

De Auteur heeft een fijne manier van schrijven, beeldend, ja ook als volwassene wordt in de wereld van Levy meegezogen. Een avontuurlijk, realistisch en meeslepend boek. Het boek is voor kinderen vanaf 11 / 12 jaar.

Meer recensies van EMBV