Interessant hulpmiddel

EMBV 11 augustus 2021
Ondanks dat we midden in een vakantie periode zitten wordt het vizier toch alweer gericht op een nieuw studie/schooljaar. Hoe pak je dat nu het beste aan? Het nieuwe boek “Succesvol studeren -Strategie en tactiek voor een optimaal resultaat”, probeert daar een antwoordt op te geven. Als je het boek leest, draait het eigenlijk om drie dingen die belangrijk zijn om te onthouden : Mindset, setting en hulpmiddelen. Dan denk je maar drie? Ja inderdaad drie, maar die drie moet je niet onderschatten dat maakt het boek wel duidelijk. De drie onderwerpen worden dan ook uitvoerig belicht en blijken die drie heel veel in te houden.

Als je het boek leest , leer je dat je eigen persoonlijkheid van grote invloed is, de manier hoe je in het leven staat, je gemoedstoestand, je omgeving is zeker ook niet onbelangrijk. Het is te veel om het allemaal te beschrijven, maar succesvol studeren mag dan maar basiselementen hebben, als die drie ontleed krijg je toch nog best een lange lijst.

Het boek leert ons ook dat succes vaak in de kleine dingen zitten, zoals een goede voeding, een goede werkplek, een goede zithouding, dingen waar je niet altijd bij stil staat. Studeren draait meestal toch om discipline, doorzettingsvermogen en goed stel hersenen. Zo wordt het je althans altijd voorgespiegeld. Het hoofdstuk hulpmiddelen was interessant omdat het ons laat zien hoe eenvoudig zaken zoals een goede voeding, de juiste temperatuur, juiste verlichting en ga zo maar een positieve invloed kunnen hebben op het studeren. Dit boek leert ons toch dat studeren eigenlijk voor iedereen is weggelegd, mits je behept bent met de liefde voor studeren, het vergaren van kennis en bovenal er plezier aan beleeft.

Het boek bespreekt naast de mindset, omstandigheden en de hulpmiddelen ook verschillende manier van studeren, zoals E-learning, het klassikaal studeren of de personen die het liefst alleen hun kennis vergaren, de zogenaamde zelfstudie. Tevens is er een duidelijke uitleg over verschillende leestechnieken. Ook interessant.

Het boek is toegankelijk geschreven, zeker niet al te moeilijke taalgebruik. Het boek is dan ook zeker een goed leidraad om succesvol te studeren, zoals de titel al aangeeft. Het is allemaal zeer verhelderend. Als je aan het studeren bent op wat voor manier dan ook, neem af en toe rust met een lekker bakkie leut ( koffie-thee) het geeft de geest de ruimte voor verder te studeren. Boek is een aanrader voor aankomende studenten en ouders en natuurlijk een goed hulpmiddelen voor de huidige studenten. Persoonlijk hebben we er in ieder geval veel van opgestoken. Het boek is dus ook nog eens leerzaam.

Meer recensies van EMBV