Interessante Biografie

EMBV 26 september 2022
“Van boerenmeid tot politieagente”, vertelt het verhaal van een van de eerste politieagenten van Nederland. Het is een boeiende biografie van voor velen een onbekende. Dat maakt echter haar verhaal niet minder interessant, integendeel zelfs.

Het boek vertelt het verhaal van oud politieagente Marja (Mieke) Mulderij – Van Looij, geboren in het prachtige Zeeuws- Vlaanderen, opgegroeid op de boerderij waar we leren over het harde werken op het land en rond de boerderij, het verzorgen van dieren, ja wat nog al niet meer. Het maakt duidelijk dat het toen hebben en werken van boerderij heel hard werken was. Een wereld van verschil met de huidige boeren…

We krijgen een mooi kijkje in de jeugd en tienerjaren van Marja. Na het wel gezien te hebben op de boerderij en de ik kent ik cultuur van het platteland, solliciteert ze bij de politie, een grote stap in die tijd want de rol van vrouwen was toen wel heel anders. Marja doorstaat alle testen en wordt daarmee één van de weinige politievrouwen die het land rijk was. Haar politie periode wordt uitgebreid belicht, hoe en wat ga ik natuurlijk niet vertellen, daar moet u als lezer zelf achter komen, maar interessant is het zeker. Iets kan ik wel verraden: Het was in die niet gemakkelijk om je staande te houden als vrouw in de mannenwereld. Je moest wel enigszins gehard zijn…

Naar het einde van het boek toe lezen we hoe het Marja verder in het leven is vergaan. Het was niet altijd hosanna zullen we maar zeggen. Echter, als lezend krijg je het beeld dat Marja ondanks haar hoge leeftijd inmiddels, midden in het leven staat, weet wat er nu speelt maar ook goed haar herinneringen heeft.

Het boek leest lekker vlot, mede door het boeiende verhaal en vlotte manier van schrijven van de auteur. De aanvullende foto’s maken dat het boek compleet overkomt. Het voorwoord in dit boek is geschreven door Jan Struijs, politiefunctionaris en is sinds 2016 voorzitter van de Nederlandse Politiebond. We kunnen dus stellen dat het boek de goedkeuring kan wegdragen van de huidige politie. Het boek is zeker een aanrader, zeker voor degene die een belangstelling hebben voor non-fictie en het politiewerk.

Meer recensies van EMBV