Heerlijke Scandi-thriller

EMBV 26 mei 2020
Wie zonder zonde is het tweede boek rondom rechercheur Carl Edson. Het eerste boek is wie zint op wraak. Het is echter goed afzonderlijk van elkaar te lezen. In wie zonder zonde is, krijgt te Carl Edson te maken met een moord op een jong schoolmeisje. Ze wordt gevonden bij een grot vlak bij haar school. Men staat voor een raadsel. Wie heeft dit gedaan en waarom?

Daarnaast volgen we het verhaal van Robert Lindström, die beschuldigd wordt op jonge leeftijd zijn beste vriend vermoord te hebben. Jaren later wordt hij benaderd door een journaliste die een boek over hem wil schrijven. Dan gaat er een hele beerput open en daar is niet iedereen blij mee….

Het verhaal is heerlijk vlot geschreven en de auteur weet gedurende het hele boek de lezer op het puntje van de stoel te houden. Je wilt het boek eigenlijk niet wegleggen. Je wilt weten of Robert Lindström nu echt de dader is en of hij al dan niet betrokken is bij het huidige moordonderzoek. Het plot zit zeer goed in elkaar en pas op het allerlaatst vallen de puzzelstukjes op zijn plaats en komt er een verrassend einde.

De hoofdstukken zijn vrij kort en we switchen dan ook regelmatig van Robert naar Carl. Dan weer een flashback naar achtentwintig jaar eerder. Het verhaal bevat hierdoor vele personages en natuurlijk verdachten. Dit is echter totaal niet storend. Als lezer ga je actief mee puzzelen van hoe en wat. De meeste personages zijn ook goed beeldend beschreven. Lexa de Journaliste blijft echter een beetje oppervlakkig. Het boek is dan ook een echte Scandi-thriller en hoort thuis in het rijtje van grote namen.

Meer recensies van EMBV