Een mooie aanzet, alleen mis ik de diepte

Enita 14 juli 2021
Ik heb het boek de De Oost van Maarten Hidskes mogen lezen voor de Hebban Leesclub. Na het zien van de film, was ik ook erg benieuwd naar het boek.
Het verhaal neemt ons mee in het verhaal van Johan, die na de Tweede Wereldoorlog het avontuur opzoekt in voormalig Nederlands Indië. Hij wil graag wat betekenen voor de Nederlandse samenleving na deze zware periode. Tijdens zijn avontuur raakt hij erg onder de indruk van de Turk, een meedogenloze kapitein. Op een gegeven moment krijgt hij toch twijfel over de Turk en gaat zijn geweten Johan opspelen.
Het boek is mij, in tegenstelling tot de film, tegengevallen. Het boek geeft een eerste beeld, maar ik had meer diepgang verwacht. Het boek is simpel geschreven, leest als een filmscript. Persoonlijk had het boek, dat een eerste beeld geeft, meer en dieper mogen ingaan op de geschiedenis die zich heeft afgespeeld.
Al met al ben je op zoek naar de echte geschiedenis, dan hoef je dit boek niet te lezen, als je de film al hebt gezien. Een van de twee is voldoende.

Meer recensies van Enita