een echte eye-opener

Enita 29 oktober 2021
Het boek Eathshot is voor mij een echte eye-opener en het idee achter het concept (earthshot is een nieuw wereldwijde milieuprijs met als doel veranderingen in gang te zetten en te helpen onze planeet in de komende tien jaar te repareren) spreekt mij enorm aan. Want hoe kunnen wij als wereld dit bewerkstelligen?
Het boek is opgebouwd uit drie delen. In het eerste deel wordt besproken waarom wij leven in het cruciale decennium en met welke vijf crises wij te maken hebben. Erg confronterend allemaal, en het wordt mij duidelijk dat er veel meer is, dan wat vaak genoemd wordt in de media. Van het smelten van de permafrost bv en de effecten die dit heeft, was ik mij niet bewust.
In deel twee worden wij aan de hand van de vijf doelstellingen van Earthshot meegenomen in de hoop die er nog is, hierover vertellen mensen van overal ter wereld, ook op plekken waar je niet bij stilstaat. Er wordt hard gewerkt om de aarde te redden en het is echt heel divers van het redden van koraalriffen, tot het planten van bomen, en mangroven die worden hersteld. En de resultaten zijn echt verrassend goed, je moet je er wel bewust van zijn, dat het herstel tijd kan kosten.
Deel drie gaat over hoe we zelf het verschil kunnen maken. Sommige zaken die genoemd worden, zijn voor ieder individu goed mogelijk te maken, maar sommige vind ik voor mijzelf als gewoon individu toch net iets minder makkelijk waar te maken. Dan ligt de kracht toch bij het collectief en moet er iemand het initiatief nemen.
Al met al geeft het boek een helder beeld van hoe de wereld er voor staat en dat wij deze nog kunnen redden, maar dan moeten wij nu wel overgaan tot actie. Erg confronterend ook, maar wel goed om te weten dat overal mensen/organisaties zijn, die hoe klein ook, de wereld proberen te redden, en dat het dan ook lukt, schept hoop. Zoek je ook de hoop en wil meer weten dan is dit boek een echte aanrader

Meer recensies van Enita