Geweldig. Lees dit boek.

Erika 03 augustus 2020
Al eeuwen is de westerse cultuur doordrongen van het geloof in de verdorvenheid van de mens. Alles leek die kant op te wijzen. Maar wat als we het al die tijd mis hadden?
Rutger Bregman brengt de jongste inzichten uit de psychologie, de economie, de biologie en de archeologie samen. Hij neemt ons mee op een reis door de geschiedenis en geeft nieuwe antwoorden op oude vragen. Waarom veroverde juist onze soort de aarde? Hoe verklaren we onze grootste misdaden? En zijn we diep vanbinnen geneigd tot het kwade of het goede?

Geweldig. Een openbaring, dit boek.
Bregman neemt me met zijn fijne meeslepende schrijfstijl moeiteloos mee langs de toch ingewikkelde geschiedenis van de mensheid, en dan vooral het gedrag van onze soort. Het leest heel soepel en makkelijk weg, maar de inhoud komt wel degelijk binnen. De vrij grote letter maakt ook dat je snel doorleest, maar pas op en sla geen regel over, want Bregman schrijft geen zin, geen woord teveel!

Het kan niet anders of mijn kijk op de mens als soort is veranderd. Ik zie nu, na het lezen van dit boek vol sprekende voorbeelden als onderbouwing overal de homo puppy om me heen. Het is zowel verhelderend als onthutsend wat hij met de algemeen heersende kijk op de mens doet. Onthutsend om te ontdekken hoeveel resultaatonderzoeken er door de wetenschap en heersers onder de tafel is gemoffeld. Verhelderend om te lezen wat de achtergrond is van het gedrag van de mens.

Bregman heeft raakvlakken met Yval Noah Harari; dat is wel te verwachten en hij benoemt ze zelf ook. En juist deze overlappingen zijn erg aansprekend: de mythes van religies, staten en bedrijven, de fictie van geld.

'‘Religies en staten, bedrijven en landen bestaan eigenlijk alleen in ons hoofd, in de verhalen die door onze leiders […] worden verteld.'’

De hoofdstukken over Homo ludens zijn een verademing. De hedendaagse bedrijfscultuur is fnuikend voor de intrinsieke motivatie van werknemers. Het schoolsysteem is geestdodend en werkt alle creativiteit tegen. Men weet het allang, maar we blijven geloven dat de maatschappij moet zijn zoals zij nu is.
De nieuwe democratie, het nieuwe succesvol zorgsysteem, de succesvolle agora-scholen – waarom zien we dít nooit op het journaal?

'‘De fictie van geld wordt afgedwongen met geweld’'.

Het is adembenemend, weids en revolutionair. Dit boek herschrijft niet alleen de geschiedenis, maar werpt ook nieuw licht op onze toekomst. De commentaren die het boek al ontvangen heeft, spreken voor zich.Iedereen zou dit moeten lezen. Hopelijk is het een reden om hier met z’n allen mee aan de slag te gaan.

Meer recensies van Erika