ken je iemand ooit echt?

Erna 13 oktober 2019
Yvonne Franssen ( 26-01-1969, te Tegelen) debuteerde in 2011 met haar eerste thriller Talio. Daarna volgden nog De genius, Mysterie aan de Maas en Schaduwen. Na enkele uitstapjes naar andere genres publiceert ze nu met haar nieuwe thriller Kamer 305.
Kim heeft een afspraak met Martijn in hun vaste ontmoetingsplek, kamer 305 van Hotel Nuland. Ze hebben een geheime liefdesrelatie. Kim is getrouwd met Simon, een ex-gedetineerde met een gruwelijk verleden. Martijn is getrouwd met Judith, een arts die bekend is omdat ze een transplantatiehart heeft gekregen. Als Kim kamer 305 binnen komt schrikt ze enorm, er ligt een dode vrouw op het bed. Ze weet niet wat te doen. Als dan ook nog het bericht van Martijn komt dat hij verhindert is slaat de paniek toe. Wat moet ze doen?
Martijn heeft de afspraak met Kim af gezegd omdat zijn vrouw ineens weg is. Eigenlijk vindt niemand dat vreemd, ze is eerder een periode verdwenen geweest. Maar toch besluit Martijn bij de politie aangifte te doen van vermissing.
Eva Duyn is een jonge vrouw die een beladen verleden heeft. Haar vader was gewelddadig en haar moeder deed niets om haar kinderen te helpen. Haar oudste broertje leefde dankzij een orgaan dat hij gekregen heeft van een jonger broertje dat overleden is. Haar broer verongelukt helaas. Eva heeft zich verdiept in orgaantransplantatie en stelt zich vaak de vraag of de overledene doorleeft in de ontvanger van het orgaan en je dat kunt merken. Haar vader is bij een gewelddadige overval om het leven gekomen en heeft drie organen geschonken, waaronder het hart dat naar Judith is gegaan.
Er ontwikkelt zich een spannend verhaal met onverwachte verbanden en relaties.
De cover: een duistere cover van een parkeerplaats. Al snel is duidelijk dat dit de parkeerplaats bij het hotel is. Het is een goede cover voor een thriller, duister en het maakt je nieuwsgierig.
Opbouw van het verhaal: het verhaal is geschreven in korte hoofdstukken, ieder vanuit een andere persoon geschreven en verspringen ook in de tijd. Het is vooral in het begin even wennen en je moet als lezer wel goed opletten.
Het plot: het plot zit goed in elkaar. Er waren voor mij echter te veel aanwijzingen en zo had ik het al snel door. Wat de spanning in het verhaal overigens niet verstoorde.
Waardering: 3 ½ ster
Met dank aan vrouwenthrillers en Yvonne Franssen en Futuro uitgevers voor het boek.

Meer recensies van Erna