Fantastisch debuut!

Eva Krap 10 september 2019
Wat een debuut!
Om heel eerlijk te zijn verwachtte ik een lief sprookje, en gezien de jonge leeftijd van de auteur (vooroordeel, ik weet het) een boek waarin nog veel groei mogelijk zou zijn. Maar wat had ik het mis! Day Dreamer heeft mij volledig omver geblazen. Veel auteurs die al jaren schrijven mogen wel oppassen. Wat mij betreft steekt zij nu al met kop en schouders boven een aantal uit.

Day Dreamer is zoveel meer dan een sprookje. Het is een realistisch en eigentijds verhaal met inderdaad sprookjeselementen, maar ook urban fantasy passeert de revue. Hierdoor is een veelzijdige young adult ontstaan die je in één ruk uit wilt lezen. Het is tevens een heerlijk wegdroomverhaal.
Luna weet zo dusdanig met woorden te spelen dat je er als het ware bij bent. Sterker nog: al snel vergeet je dat je aan het lezen bent, je verdwijnt letterlijk in de wereld van Lora waardoor je verdwaasd opkijkt als je het boek even weglegt.

Ik wil niet te veel verklappen over de inhoud, dat moet je echt zelf ervaren. Maar vooruit, een klein beetje dan.
Lora komt samen met haar moeder terecht in een nieuw samengesteld gezin. Ze heeft vanaf minuut één een hekel aan haar stiefzus, een totaal ander type, namelijk vals en populair.
Op een dag gaat Lora joggen in het bos met haar trouwe metgezel en viervoeter Henry. Ze raakt verdwaald en uiteindelijk onderkoeld en valt in slaap. Als ze wakker wordt leidt Henry haar naar een prachtig kasteel, waar ze binnengelaten wordt. En dan begint het mysterie want ondanks alle pracht en praal moet zij zich aan enkele vreemde regels houden:
* Tussen de avondklok en ochtendklok moet zij op haar kamer blijven.
* Ze mag onder geen beding de kelder betreden.
* Ze krijgt een dolk en moet niet aarzelen deze te gebruiken.
Lora heeft het gevoel in een tweederangs horrorfilm terechtgekomen te zijn, maar al snel weet zij haar weg in het kasteel te vinden. Tot ze de knappe droomprins van het kasteel ontmoet en hij haar wereld op zijn kop zet. En dan blijkt ook haar stiefzus in het kasteel aanwezig te zijn...

Ik kan niet wachten tot deel twee van deze tweeluik! Het was dan ook een flinke domper toen ik het boek dicht sloeg, want ik wil meer, veel meer. Als dit namelijk al het debuut is, ben ik zeer benieuwd wat Luna nog meer voor haar lezers in petto heeft. Mij heeft ze er in ieder geval als fan bij.

Meer recensies van Eva Krap