Bombastische actiescènes

Eva Krap 22 juni 2020
Na deel 1 van De Contender: De uitverkorene, begon het (ongeduldige) wachten op deel 2: De uitdager. Vorige week was het eindelijk zover en kon ik weer onderduiken op Acies, samen met Cade en zijn bondgenoten. Maar voor ik mijn mening zo spoilervrij als mogelijk geef, eerst even een geheugensteuntje.
In deel 1 maken we kennis met Cade, een sympathieke jongen die in een jeugdgevangenis terechtkomt en op een dag wakker wordt op een bizarre plek waar de geschiedenis tot leven is gekomen. Van dinosaurussen tot slavenhandelaren, en van Romeinen tot overblijfselen uit vroegere tijden; je kunt het zo gek niet bedenken of het is daar te vinden.
Cade gaat op zoek naar het hoe en waarom en na een zinderend en spannend avontuur krijgt hij eindelijk antwoord op de vele vragen die hij heeft. Al had hij deze liever niet geweten...
In deel 2 gaat het verhaal verder en staan de bondgenoten voor een totaal nieuwe uitdaging. Zal het hen op tijd lukken om de benodigdheden voor deze beproeving te vinden en zo de wereld van de ondergang te redden?

Net als in deel 1 leest ook dit deel als een ware rollercoaster vol plotwendingen, actie en avontuur. Nou houd ik niet zo van verhalen vergelijken - elk boek is op zichzelf uniek - maar als ik een poging moet wagen zou een combinatie tussen De hongerspelen, De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine en Rémi van Lara Reims in de buurt komen.
Wat afwijkt, en het een wereld op zich maakt, is dat de wereldgeschiedenis verwerkt is op ludieke wijze. Het speelt een meer dan ondersteunende factor omdat bepaalde gebeurtenissen en beroemdheden een bijzondere rol te vervullen hebben. Maar daarover later meer.
Wat De uitdager namelijk ook bevat is een compleet andere wending van het verhaal. Zelf had ik verwacht dat het zou draaien om een nieuwe opdracht, en dat is ook zo, ware het niet dat Cade en zijn vrienden onderweg met een veel grotere uitdaging te maken krijgen. De oorspronkelijke opdracht verdwijnt hierdoor naar de achtergrond en het geheel draait om de wereld waarin ze terechtgekomen zijn.

Een klein minpuntje vond ik dat de personages dit keer wat oppervlakkiger blijven. Er is zoveel actie, wat meteen leest als een doldwaze achtbaan, waardoor de psychologische ontwikkeling van de personages een beetje naar de achtergrond verdwijnt. Voor het verhaal zelf maakt dat verder niet uit, want dat staat wederom op een sterke fundering, waardoor je zo nu en dan ademloos leest door de opgebouwde spanning en ontwikkeling op dat gebied. Tevens doen nieuwe personages hun intrede in het verhaal en het doel van de auteur is meteen duidelijk: deze zijn nodig om de komende delen nog meer vorm te geven en zorgen er wederom voor dat het wachten op deel 3 een lange zit gaat worden. Want ja, na dit deel wil je meteen door!

Al met al is de auteur geslaagd om te verrassen en zo beeldend en filmisch te schrijven dat je tijdens de gevechten het bloed bijna in het rond ziet vliegen. De actiescènes zijn bombastisch en voelen behoorlijk echt aan, waardoor je nog net niet ineen krimpt als er een verwonding ontstaat. Maar wat mij het meest intrigeert, en wat ik echt een gave vind, is het tot leven brengen van de geschiedenis in een geheel nieuwe wereld en jasje, waardoor heden en verleden samenvloeien in een epische strijd zonder mededogen. Voor liefhebbers van avontuurlijke young adult, met een zeer realistisch kantje in een fantastische setting, is deze reeks dan ook puur genieten!

Meer recensies van Eva Krap