Openhartig, kwetsbaar en eerlijk

Eva Krap 18 juli 2020
Toen ik Marieke begon te volgen op Instagram was ik per direct nieuwsgierig naar haar boek: Marieke in Tinderland. Niet alleen plaatste zij buitengewoon leuke (en herkenbare!) anekdotes, ook haar persoonlijkheid kwam goed naar voren en ik had zo'n vermoeden dat haar verhaal daar ook mee doorspekt zou zijn.
Afgelopen week was het eindelijk zover. Haar boek lag te pronken in mijn postvakje en het leed dat Tinder heet zou door haar ontleed worden. In dit verhaal beschrijft zij namelijk niet alleen haar dates, maar heeft zij de mannen ook nog eens onderverdeeld in twintig archetypen. Bijzonder leerzaam, kan ik vertellen, want met haar openheid en inzichten heeft zij Tinder duidelijk uitgespeeld.
Maar laat ik bij het begin beginnen.

Na een passionele relatie blijkt de man in kwestie een leugenaar en narcist te zijn. Manipulatief ook. Gebroken komt Marieke uit de strijd en tussen de Tinderverhalen door beschrijft zij openhartig hoe zij zich voelt, de soms ronduit destructieve gedachten die zij over zichzelf heeft, welke zijn veroorzaakt door deze traumatische gebeurtenis in haar leven en haar 'concepten'. Over dat laatste zal ik niet te veel verklappen, maar ik vermoed dat veel mensen hier ook mee te kampen hebben (gehad) en het is dan ook een verademing hoe zij dit alles op papier heeft weten te zetten.
Afijn, Marieke gaat op Tinder, een zoektocht naar die ene leuke man en het geluk. Vol hoop start zij met swipen, chatten en daten. Voor de lezer levert dit de nodige humoristische verhalen op, maar soms ook gewoon ronduit eng en/of verbazingwekkend. En uiteraard wederom herkenbaar.
Om kort te zijn heeft Marieke uiteenlopende mannen leren kennen, welke weer gemakkelijk onder te verdelen zijn in typen, die zij uitvoerig omschrijft en waarover zij de nodige uitleg geeft in de vorm van voorbeelden en hoe ze te herkennen. Zéér handig, vooral als je net op Tinder gaat. Je pakt gewoon even dit boek erbij en zoekt even op met welk type je te maken hebt. Weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Dat scheelt teleurstelling of verkeerde verwachtingen.

Toch is dit niet de kracht van het boek, ondanks dat iedereen die ooit op Tinder heeft gezeten haar verhalen volmondig kan beamen. De kracht schuilt hem in haar kwetsbare opstelling, de enorme eerlijkheid waarmee zij zichzelf omschrijft en haar houding ten opzichte van de wereld en andere mensen. Met haar vlotte pen weet zij de lezer zonder moeite aan zich te binden omdat ze nergens omheen draait. Ze schrijft gewoon ronduit op wat ze voelt en denkt, zonder een moment kwetsend te zijn of belerend. Integendeel, haar warme en open persoonlijkheid spat, zoals ik al verwachtte, van elke letter af. En dat maakt dat het lezen voelt als een warm bad.

Ben jij op zoek naar liefde? Zit je op Tinder of heb je er ooit een account gehad? Dan is dit verhaal een feest van herkenning. Of ben je gewoonweg nieuwsgierig naar dit fenomeen of lees je graag over dates? Dan is dit boek beslist de moeite waard.
Marieke heeft mij in ieder geval aangenaam weten te verrassen en heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar haar eerder uitgegeven boeken en toekomstige werk. Want ik ben fan, ronduit, en heb haar dan ook per direct in mijn (lezers)hart gesloten. Want schrijven kan zij en hoe!

Meer recensies van Eva Krap