Keltische sagen in een bijzonder jasje

Eva Krap 08 juni 2020

Op het moment dat Het volk van Danu onder mijn aandacht werd gebracht, was ik per direct laaiend enthousiast. Een meer dan intrigerende cover, maar het was vooral de teaser die mijn aandacht trok: Keltische sagen samengebracht in één spannend fantasy verhaal. Nu is het namelijk zo dat de Kelten kunnen rekenen op een behoorlijke voorliefde van mijn kant, dus natuurlijk móést ik dit boek lezen. Want zeg nou zelf: de sprookjesachtige sagen, legenden en mythen ontbreekt het geenszins aan verbeeldingskracht, maar het zijn tevens verhalen uit een bijzondere cultuur waarbij vertellen in het bloed zit. Vol verwachting begon het wachten dan ook tot ik mocht beginnen aan dit avontuur, gecreëerd door Margareth Hol.

In Het volk van Danu maken we kennis met uiteenlopende personages en wezens. Van een orakel tot merrows (meerminnen) en van een Kwaadaardig Oog tot ridders in opleiding. Aan veelzijdigheid geen gebrek. Maar het is het verhaal zelf dat staat als een huis.
Danu is de koningin tot zij verstoten wordt door Balor. Het eens zo vreedzame volk, wonend op het meest prachtige eiland ooit, leeft vanaf dat moment in angst voor de eeuwige duisternis die hun eens zo rustige levens dreigt te verstoren.
Finn en Lugh spelen een belangrijke rol in het redden van het volk en eiland. Deze twee personages zijn hartverwarmend, dapper en komen tot leven in een sprookje dat zijn weerga niet kent. Hol heeft deze ridders in opleiding een belangrijke rol toebedeeld en dat op dusdanige wijze omschreven dat je al lezend met hen op een spannend avontuur gaat en steeds een beetje meer mee gaat leven.
Het is nog maar de vraag of het hen zal lukken om de vijand te verslaan en het volk te redden van de ondergang. Door de opgebouwde spanningsboog zit je uiteindelijk op het puntje van je stoel.

Zoals gezegd zijn bestaande sagen omgetoverd tot een verrassend nieuw verhaal. De kinderen van Lir, Tír fo Thuinn, ogham en mijn persoonlijke favoriet Tír na nÓg vormen een belangrijke leidraad. Hol is dicht bij de essentie van deze verhalen gebleven maar heeft ze tevens eigen weten te maken zonder de boodschap uit het oog te verliezen. En dat is knap, want de verhalen zijn daardoor vervlochten tot een geheel nieuwe mythe.
De affiniteit en liefde voor deze Keltische vertellingen spat dan ook van de pagina's af en is daardoor een genot om te lezen.

Het volk van Danu is vanaf 12 jaar en qua taalgebruik sluit het verhaal daar prima op aan. Een piepklein beetje storend vond ik hier en daar het veelvuldige gebruik van uitroeptekens, waardoor ik merkte dat ik wat schreeuwend begon te lezen. Toch doet dit geenszins afbreuk aan het verhaal, want aan de andere kant blijkt hieruit hoeveel plezier en enthousiasme de auteur tijdens het schrijven had.
Al met al is dit beslist een verhaal voor eenieder die houdt van sprookjes, sagen, mythen en legenden want je wordt per direct ondergedompeld in een fantastische setting waarbij het onmogelijk is om niet weg te dromen.
Ik heb dan ook met veel plezier dit verhaal gelezen en genoten van de strijd tussen goed en kwaad.

Meer recensies van Eva Krap