Fenomenaal en volstrekt briljant

Eva Krap 03 september 2020
Fenomenaal! Dat is het eerste woord dat in mij opkomt na het lezen van Liefde van A tot Z. Niet alleen is deze young adult zeer actueel, het laat ook tot in de puntjes zien hoe de maatschappij, en dus mensen, zich tot elkaar verhouden. Zayneb, een bijzonder mooi meisje, zit middenin het proces om te ontdekken wie zij is en vooral hoe zij in elkaar steekt. Als enige moslim in haar klas, vecht zij dagelijks tegen vooroordelen, discriminatie en ronduit racisme jegens haar. Een goed en pijnlijk voorbeeld is als zij in het vliegtuig zit. De dame naast haar is meteen fel en afwijzend. Dat gaat uiteindelijk zelfs zo ver, dat de vrouw weigert nog langer naast haar te zitten en als beloning plaats mag nemen in de eerste klas.
Wat Zayneb deed? Schrijven in haar dagboek en dat vond de vrouw zéér verdacht.
Terwijl de tranen van machteloosheid en verdriet om dit onrecht stilletjes over haar wangen glijden, kijkt zij naar een blond en blank meisje dat zorgeloos in het andere gangpad zit. Hoe zou het zijn om niet veroordeelt te worden op basis van je uiterlijk en genetische afkomst? Als zelfs zoiets simpels als je jas geen aanleiding geeft tot een misplaatste overtuiging over hoe jij bent?
Zayneb heeft dan ook veel woede in zich, want dit is geen opzichzelfstaande gebeurtenis. Het overkomt haar 24/7, waar zij ook is. De auteur heeft dit gegeven rauw en nietsontziend verwerkt in het verhaal en ondertussen legt zij, puur door de situaties en gedachten van Zayneb te verwerken in het geheel, uit hoe het is om op te groeien als jonge vrouw in een maatschappij waarin de onwetendheid hoogtij viert.

Volstrekt briljant omdat dit verhaal tevens over Adam gaat. Op jonge leeftijd verloor hij zijn mijn moeder aan de gevolgen van MS. Het gezin waar hij deel van uitmaakt probeert nog dagelijks te dealen met het verdriet en verlies. Als hij dezelfde diagnose krijgt als zijn moeder, besluit hij het voor zich te houden, om zijn vader en zusje te sparen. Zijn gevecht met de machteloosheid, de angst en onzekerheid zijn weergaloos en intens. Ze zijn zo subliem beschreven, het getuigt van zo waanzinnig veel inlevingsvermogen van de auteur, dat je bij vlagen omver geblazen wordt door de pure emoties die het oproept. Zayneb weet dat op haar beurt ook op te roepen, waardoor het verhaal regelrecht tot je ziel spreekt. Zelden heb ik zo'n rakend verhaal gelezen, en het bijzondere is dat het absoluut geen 'zielig' verhaal is. Juist door een perfecte balans tussen humor, relativeringsvermogen en menselijkheid in zijn zuiverste vorm, is een ware pageturner ontstaan.

Uiteraard kruizen de wegen van Zayneb en Adam zich. Ze voelen zich per direct tot elkaar aangetrokken en niet op een lustige manier. Sterker nog, ze zien de ander echt. Maar toch weten zij weinig tot niets van elkaar. Hun levens raken echter steeds meer met elkaar vervlochten. Door hun eigen verhaal en hun verhaal samen, leer je hen steeds beter kennen en groei je als het ware met ze mee.
Enerzijds is Liefde van A tot Z een verhaal over de zoektocht naar je eigen identiteit en je plaats in deze maatschappij. Anderzijds is het een ode aan de liefde, in al zijn vormen.
Wat voor verhaal je ook zoekt, deze ya heeft het allemaal. Ik ben er stil van, want een verhaal zo mooi en dat zo pijnlijk de wonden van deze tijdsgeest laat zien, moet absoluut gelezen worden. Wat mij betreft staan Adam en Zayneb symbool voor alle mensen in deze huidige tijd die op wat voor manier dan ook vechten tegen onrechtvaardigheid en machteloosheid. En vooral hoe sterk en beslist dapper zij zich daartegen wapenen, met de liefde aan hun zijde. Want de liefde is en blijft het machtigste wapen dat er is en dit boek verdient dan ook zonder meer de liefde van de lezer.

Meer recensies van Eva Krap