Sterk staaltje psychologie

Eva Krap 07 april 2020
13 minuten van Sarah Pinborough zit psychologisch zo sterk in elkaar, dat deze young adult per direct mijn hart heeft gestolen.
De beleveniswereld van jongeren is weergaloos neergezet, en zo goed uitgewerkt, dat je als lezer zelf rondwandelt in 'het wespennest', zoals één van de personages hun school noemt, en je als het ware hun levens observeert en langzaam maar zeker ontdekt wat er die dramatische nacht gebeurd is.
Natascha was namelijk 13 minuten dood, maar hoe dat kan en wat er heeft plaatsgevonden is een volslagen raadsel. Samen met de betrokkenen is het aan jou om de ware toedracht en daders te ontdekken.

Op een vroege ochtend wordt Natascha levenloos in de rivier gevonden door een toevallige wandelaar. Wonder boven wonder weten de opgeroepen medici haar hart weer op gang te brengen, maar Tascha heeft een probleem: ze heeft geheugenverlies en heeft geen idee meer hoe ze daar terecht is gekomen.
Ook al heeft ze geen ernstige verwondingen, en wordt een ongeluk niet uitgesloten, haar leven is vanaf dat moment niet meer zoals het was. Ze wordt geplaagd door nachtmerries, maar het zijn haar beste vriendinnen, Hayley en Jenny, die haar normaal gesproken onwrikbare leven op zijn grondvesten doet schudden. Ze gedragen zich ronduit vreemd. Paranoïde en soms ronduit agressief, lijken zij gebukt te gaan onder op zijn minst schuldgevoel. Ze stonden als drietal bekend als de Barbie's, de koninginnen van de school, maar van hun onaantastbare imago blijft weinig over.
Samen met haar voormalig beste vriendin Becca, die sinds hun breuk tot de losers behoort, gaat Tascha in het geheim op onderzoek uit wat er echt is gebeurd in de nacht die haar bijna fataal is geworden.

Het verhaal is geschreven vanuit meerdere perspectieven: Becca, een sympathiek en wat onzeker meisje, maar boordevol creativiteit en veel slimmer dan zij zich voordoet.
Tascha leer je kennen door middel van haar dagboekfragmenten, welke zij bij moet houden van haar psycholoog. Tevens zijn de gesprekken met diezelfde psycholoog woord voor woord opgenomen in het verhaal. Zij is precies wat je van een leider van het populairste groepje verwacht: meedogenloos, manipulatief en volledig in control. Maar nu dat laatste haar dreigt te ontglippen, ze haar gevoelige kant steeds meer laat zien en ze sowieso al angstig is door alle gebeurtenissen, leef je toch met haar mee en komt zij gaandeweg steeds menselijker over.
Bennett is de vrouwelijke rechercheur die op de zaak is gezet. Van haar lees je aantekeningen, zowel verhoren als brainstormsessies met zichzelf. Het is duidelijk dat ze een vastberaden en intelligente vrouw is, die koste wat het kost wil ontdekken hoe het zit.

Door deze drie perspectieven tegenover elkaar te zetten, is een bepaalde synergie ontstaan die elkaar versterkt. Je leert hen zo goed kennen, omdat niet alleen wat ze meemaken aanwijzingen bevat, maar je als lezer zijnde ook deelgenoot bent van hun gedachtegang en gevoelens en hierdoor steeds een stapje dichter bij de waarheid komt.
Maar natuurlijk ontbreken in het verhaal ook de nodige persoonlijke struggles en drama's niet, die zich naast de puzzel afspelen, en daardoor zorgen voor een levensecht en realistisch beeld, waar je als lezer alleen maar van kan smullen. Het geeft het verhaal net even dat tikje meer veelzijdigheid en maakt het nóg spannender, omdat niets is wat het lijkt en alles even verdacht is. Je zou er zelf bijna paranoïde van worden...
Oh, en die ontknoping? Wees voorbereid om volledig van je stoel geblazen te worden. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb...

13 minuten mag wat mij betreft dan ook per direct als serie op Netflix verschijnen, want dit verhaal hoort beslist thuis is het rijtje van Pretty Little Liars, Dare Me en Riverdale. Het is werkelijk onmogelijk om het boek niet in één ruk uit te lezen, maar als hij eenmaal uit is, wil je alleen maar meer. Dus kom maar op!

Meer recensies van Eva Krap