Als doden hun verhaal vertellen

Evi van den Biggelaar 05 november 2023
Ik was een van de gelukkige die voor Ambos Anthos Lichaamstaal van A.K. Turner mocht vooruit lezen. Dit is het eerste deel waarin we kennis maken met Cassie Raven, obductie assistent. Ze “praat” met de overleden personen die bij haar in het mortuarium worden binnen gebracht. Cassie heeft een turbulent verleden, waar door een ontmoeting van mevrouw Edwards een einde aan komt. En Cassie door haar een opleiding gaat volgen en ook af heeft gerond. Mevrouw E, zoals ze genoemd wordt heeft een speciaal plekje in Cassie’s hart omdat haar moeder op hele jonge leeftijd al is overleden. Op een dag wordt de grootste nachtmerrie waarheid voor Cassie als ze mevrouw E op haar tafel ziet liggen. Dit is de eerste keer dat een bekende van Cassie op haar tafel is belandt.
Phyllida Flyte, rechercheur, is pas verhuist om te ontsnappen van haar verleden. Ze is erg rechtvaardig en volgt strak de letter van de wet. Als Flyte kennis maakt met Cassie starten ze eigenlijk op de verkeerde voet, dit vanwege het uiterlijk en gedrag van Cassie en de stijve houding van Flyte.
Cassie voert haar eigen onderzoek uit omdat ze het gevoel heeft dat de dood van mevrouw E niet een ongeluk was. En komt daardoor meerdere keren in het vaarwater van Flyte. Waardoor het vaak botst. Maar ze hebben meer gemeen met elkaar en gaande weg leren ze elkaar beter kennen en ook waarderen.
Het verhaal is opgebouwd in korte hoofdstukken, het verhaal wordt geschreven vanuit Cassie en Flyte. Het is erg vlot geschreven met ook een vleugje humor erin en leest daardoor lekker weg. Echter ontbreekt echte spanning waardoor je op je puntje van je stoel wilt zitten wel in het verhaal, de spanning die er zit is net voelbaar door heel het boek. Het is meer een who dunnit.
De beide hoofdpersonen leer je in dit boek wel kennen door het verleden en het gedrag en beweegredenen. En dat is fijn omdat het deel 1 is, dus hopelijk komt deel 2 snel.

Meer recensies van Evi van den Biggelaar