Zijn we niet allemaal winnaars op onze eigen manier?!?

De Winnaars is het laatste deel van de trilogie over het Zweedse plaatsje Björnstad. Het verhaal start twee jaar na de gebeurtenissen die in ‘Wij tegen jullie’ plaatsvonden. Iedereen probeerde z’n leven weer op te pakken, maar laat het bos dat ooit echt toe? Dit derde deel begint met een storm en eindigt met vuur. Iemand die lang weg is geweest komt naar huis. Iemand droomt van de NHL, iemand van wraak. Iemand haat, iemand vecht en iemand pakt een pistool en loopt naar de ijsbaan.
Fredrik Backman is een Zweeds columnist, blogger en schrijver. Hij heeft een unieke schrijfstijl, die je meteen herkent tijdens het lezen. Het eerste boek van hem ‘Een man die Ove heet’, draait nu in de bioscoop (een man die Otto heet). Dit is zeker een aanrader om te gaan kijken. De winnaars is al het negende boek.

Ik heb de eerste twee delen, Björnstad en Wij tegen jullie, heb ik niet gelezen. Heb ik dit gemist tijdens het lezen. Niet echt. Ga ik de eerdere twee delen lezen, jazeker!

In Björnstad staat ijshockey op de eerste plaats, daar leven de inwoners voor. Na de heftige gebeurtenissen van twee jaar geleden begint het verhaal. In de eerste paar hoofdstukken wordt hier naar teruggekeken. Dus je pakt het verhaal redelijk snel op. Om niet teveel weg te geven som ik hier in het kort op waar het verhaal over gaat. De inwoners proberen hun leven weer op te pakken. Ze allemaal met elkaar verbonden zijn, of ze dit nu willen of niet. Gebeurtenissen die spelen grijpt iedereen aan. Er is spanning tussen 2 ijshockey clubs, hooligans die zich ermee bemoeien en politici met een dubbele agenda. Dit drijft de spanning heel hoog op, en uiteindelijk verbroedert dit ook. Er is sprake van liefde, wraak en dromen. Hoe sterk zijn deze gevoelens! Er zijn vriendschappen voor het leven, dat je ineens beseft. En er is De dood. Die grote inpakt heeft op de kleine gemeenschap en nog lang aanwezig zal zijn.

Meer recensies van Evi van den Biggelaar