Al is de leugen nog zo snel.....

Via vrouwenthrillers mocht ik het boek Zwarte leugens van Linda Jansma vooruit lezen. Het verhaal begint in het verleden, op 6-7-1987. Alexandra, moeder van 6 kinderen, gaat met de jongste 4 naar een speeltuin. De tweeling, Matthias en Tess, liggen heerlijk in de kinderwagen te slapen. Als een van de andere kinderen een schommel tegen zijn hoofd aan krijgt, is Alexandra afgeleid en gaat er heen. Als ze terugkomt blijkt Tess niet meer in de kinderwagen te liggen…..
De razend populaire vlogger Ruby vraagt aan haar volgers van Pathway to justice welke coldcase ze nu moet gaan onderzoeken. En er wordt massaal gestemd op de ontvoering van baby Tess, 34 jaar geleden. Al bij de eerste vlog wordt door een anoniem persoon gemeld dat Tess niet dood is! Hierdoor bijt Ruby zich in het verhaal, vastbesloten om te zorgen dat de ouders het kunnen afsluiten.
Ruby heeft het gevoel dat ze in de gaten wordt gehouden, en al snel weet ze het zeker. Ze krijgt een dreigbrief om te stoppen met de zaak. Wordt voor haar huis knock-out geslagen door een man. Wie is deze man, die zo graag wilt dat ze stopt met de zaak?

Telkens in het verhaal ga je terug de tijd in, waardoor je steeds meer informatie over het toenmalige onderzoek krijgt

Wauw wat een pageturner is dit. Vanaf het eerste hoofdstuk zit je midden in het verhaal. Je leert Ruby steeds beter kennen. En je gaat ook echt mee op onderzoek uit. Steeds meer mensen kun je van je verdachtenlijst afstrepen. En wat een plottwist, niet aan zien komen!
Ook het verhaallijn dat er coldcases via vlogs worden opgelost. vind ik origineel en ook wel van deze tijd. De karakters uit het boek zijn sterk weggezet en je leert ze gaandeweg ook kennen.

Meer recensies van Evi van den Biggelaar