Vertrouw niet iedereen

Evi van den Biggelaar 06 augustus 2023
Wie het eerst komt is het derde boek van Bo Svernström, met hoofdinspecteur Carl Edson in de hoofdrol. Ik heb de eerdere boeken niet gelezen, en daar had ik geen last van. Het verhaal bouwt zich heel langzaam op.

De baas van een mijnbouwbedrijf is ontvoerd en vermoord teruggevonden in een Zweeds zomerhuis aan de kust. Twee van de ontvoerders zijn ook daar dood aangetroffen. Tijdens het onderzoek in het huis ontdekt men een blinde vrouw besmeurd onder het bloed in een kledingkast. Carl en zijn team proberen uit de chaotische verklaring van Edith Ekholm het onderzoek te starten. Ze komen erachter dat er een derde ontvoerder bij betrokken is en dat ze te maken hebben met extremistische klimaatactivisten. Edith wordt naar een safe house gebracht omdat men denkt dat de derde verdachten achter haar aan gaat komen. Ineens is Edith spoorloos verdwenen tijdens een wandeling, ze heeft nog telefonisch contact met haar beveiliger als de telefoon ineens uit gaat. Is ze ontvoerd?

Ondertussen is de derde verdachten aangehouden en spreekt alles tegen wat Edith heeft verklaard. De zaak neemt een andere weg als Carl en zijn team erachter komen dat de blinde vrouw helemaal geen Edith Ekholm heet. Wie is ze dan? Wie spreekt de waarheid? Wat is er in dat huis gebeurt?

Het boek is duidelijk opgedeeld in 4 delen: 1. Edith, 2. Oscar, 3. Rebecca en 4. Edith en Rebecca. Door de schrijfstijl is vlot/filmisch beschreven in korte hoofdstukken. En je weet ook duidelijk vanuit welke personage er wordt verteld. Door dit en de verhaallijn ben ik erg nieuwsgierig geworden naar deel 1 Wie zint op wraak en 2 Wie zonder zonde is. Deze zal ik ook zeker gaan lezen.

Bo Svenström heeft sterke personages neergezet. Vooral de blinde vrouw “Edith Ekholm” is een interessant persoon. Gaande weg tijdens het lezen wil je meer van haar weten, haar gedachten gang en waarom ze zo doet.

Meer recensies van Evi van den Biggelaar