Een statement voor iedereen

Femke96 18 november 2019
Het vuur in mij van Erin Stewart is een ongelooflijk aangrijpend verhaal over het meisje Ava dat betrokken is geweest bij een brand bij haar thuis. Haar vader, moeder en nichtje zijn hierbij om het leven gekomen.

Haar oom en tante nemen de zorg voor haar op maar dit is natuurlijk niet makkelijk ze zijn hun eigen kind verloren en Ava is ernstig verband voor 60%.
Nadat ze redelijk is hersteld mag ze weer naar school maar iedereen kijkt haar aan en heeft een mening over haar. Niemand op haar nieuwe school wist hoe ze eruit zag voor de brand. Maar al snel sluit ze vriendschappen met 1 lotgenoot Piper die met dezelfde problemen als Ava worstelt. Ook al houd Piper zich vaak groter voor dan dat ze zich werkelijk voelt. Daarnaast is er nog Asad die Ava ook liefdevol ontvangt op school. Maar niet iedereen ontvangt Ava op deze manier.
Piper doet er alles aan om Ava zichzelf weer te accepteren en dat ze goed is zoals ze is en dat niet alles om uiterlijk draait. Zodra Ava angsten heeft overwonnen en zelfs weer bij de toneelclub durft stort Piper in.

Het boek omschrijft het verhaal na een tragische gebeurtenis met vuur. Hoe anders mensen naar je kijken en eigenlijk ook van je weglopen omdat je 'eng' bent. Het is geschreven in de ik vorm waardoor je de beschreven pijn zelf bijna kunt voelen. Ik vond het een enorm heftig boek. Waarin voor mij de thema's familie, vriendschap en rouw centraal staan. Wat mij betreft is dit boek een ode aan alle brand overlevers.

Meer recensies van Femke96