De gruwelige sleutelroman

Ferry76Visser 23 februari 2021
‘De Gruweltoren 2’ van Tom Thys is wederom een pageturner. Het is spannende, griezelige verzameling van verhalen met uitstekende illustraties!
Het verhaal gaat over Saar die samen met een vriend naar het graf van haar favoriete griezelschrijver gaat. Daar horen ze uit het graf een stem komen die een verhaal vertelt.
De opbouw van het boek is origineel. ‘De gruweltoren 2’ is een raamvertelling. Hierin worden tien lugubere korte verhalen verteld binnen een groot macaber verhaal. Het is een uitstekend geheel van gelijkwaardige jeugdhorrorverhalen geworden, dat als een sleutelroman gezien kan worden binnen het werk van Tom Thys. Hoezo?
Als eerste vanwege de verwijzingen die in de verhalen zitten naar het werk van de auteur zelf. ‘Lijkenkrabber’ en ‘Vaaltgieren’ zijn twee verhalen die op een voor kinderen geschikte wijze aan bod komen in dit griezeljeugdboek, waar ze eerder in de bundel ‘Lijkenkrabber’ (2018) echte horrorparels waren. Het verband tussen de verhalen zit ontstaat door het gebruik van overeenkomstige motieven, zoals de radio en monsters.
En dan zijn er de referenties naar o.a. schrijvers, film en een kunstenaar. Zowel letterlijk als beeldend zijn deze verwijzingen in het verhaal te vinden. De manier waarop dit gedaan is grimmig, duister en enigszins ambivalent. Ik kies ervoor dat deze verwijzingen bedoeld zijn als eerste kennismaking met deze werken en auteurs, zodat lezers ze later kunnen herkenen.

Verder is de macabere fantasie van Thys wederom geweldig. In het eerste deel van dit tweeluik deden de verhalen denken aan de grimmige sprookjesachtige verhalen van E.T.A. Hofmann, dat is in dit deel niet het geval. Het is een geheel eigen Tom Thys verhalenbundel.
Daarnaast wordt er een geweldig personage geïntroduceerd in dit verhaal. Disko Barabax zorgt aan het begin van het verhaal voor een beeldend ijzersterke opening. Dit interpreteerde ik als een kernthema uit het werk van de Vlaamse horrormeester, namelijk de relatie tussen creativiteit (leven) en destructie (dood). Dit personage is zo boeiend dat de auteur zichzelf en het personage tekort doet als hij hem geen eigen verhaal (of boek gunt)
Kortom, ‘De gruweltoren 2’ is een erg spannend jeugdboek dat gezien kan worden als een sleutelroman in het werk van Tom Thys. Door de beeldende referenties en macabere fantasie verdient deze pageturner en mustread vijf sterren! #degruweltoren #tomthys #uitgeverijzilverspoor

Meer recensies van Ferry76Visser